Ajankohtaista

Utö-reitin alukset siirtyvät 19.5.2023 klo 12.00 Suomen Saaristovarustamo Oy:n omistukseen

Tänään 19.5.2023 vahvistetun kaupan myötä ms Baldur, ms Kökar ja ms Tuuli siirtyvät klo 12.00 Suomen Saaristovarustamo Oy:n omistukseen. Kaupan myötä myös Utö-reitin operointivastuu siirtyy Suomen Saaristovarustamo Oy:lle.

Ms Baldur tullaan telakoimaan 31.5.2023 Naantalin telakalla, jolloin alus maalataan yhtiön väreihin ja samalla suoritetaan alukselle yleisilmeen parannusta. Alus palaa liikenteeseen arviolta 14.6.2023.

Ms Baldurin ollessa telakalla reitin liikennöinnistä huolehtii vara-alus ms Kökar.


Lisätietoja:
Håkan Fagerström, toimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Suomen Saaristovarustamo Oy on allekirjoittanut ehdollisen sopimuksen Utö-reitin alusten ostamisesta

Suomen Lauttaliikenne -konserniin kuuluva Suomen Saaristovarustamo Oy on tänään 2.5.2023 allekirjoittanut ehdollisen sopimuksen Saariston Meritie Oy:n omistuksessa olevien alusten ms Baldurin ja ms Kökarin ostamisesta, ja Kuljetus Savolainen Oy:n omistaman ms Tuuli aluksen ostamisesta.

Kaupan toteutuessa Utö-reitin palvelusopimus, liikennöintivastuu ja Utö-reitin alusten henkilökunta siirretään Suomen Saaristovarustamo Oy:lle. Kauppa on määrä saada päätökseen 19.5.2023 mennessä.

Lisätietoja:
Håkan Fagerström, toimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Finferriesin toimitusjohtaja vaihtuu

Suomen Lauttaliikenne -konsernin (Finferries) toimitusjohtajaksi on nimitetty yhtiön varatoimitusjohtaja Håkan Fagerström 28.4.2023 alkaen. Vuodesta 2010 toimitusjohtajana toiminut Mats Rosin jää eläkkeelle.

Toivotan Håkanille onnea matkaan ja Matsille ansaitun toimeliaita eläkepäiviä.

Lisätietoja:
Juha Heikinheimo, 040 501 5181
hallituksen puheenjohtaja


Akkuhybridilossi L-317 palaa liikenteeseen 21.4.2023 klo 11:00

Sisäisessä selvitystyössä on havaittu yhden hallintapaneelin ominaisuus, joka on mahdollistanut virheellisen toiminnon ja aiheutti hetkellisen ohjailukyvyttömyyden. Hallintapaneeliin on suoritettu korjaustoimeenpide viranomaisten suositusten mukaisesti.

Lossille on suoritettu perusteellinen teknillinen tarkastus ja tarkastuksessa ei ole havaittu teknisiä tekijöitä, jotka olisivat aiheuttaneet lossin ohjailukyvyn menetyksen. Viranomaiset ovat todenneet lossin olevan teknillisesti toimintakunnossa, ja lossille on myönnetty lupaa palata liikenteeseen.

Lisätietoja:
Håkan Fagerström, varatoimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Akkuhybridilossin L-317 törmäys laiturirakenteisiin 13.4.2023

Torstai-illalla 13.4.2023 noin klo 21.50 akkuhybridilossi L-317 Nauvo–Korppoo-reitillä menetti hetkellisesti ohjailukykynsä, jonka seurauksena lossi törmäsi laiturirakenteisiin Korppoon lauttarannassa.

Tämänhetkisten tietojen mukaan lossilla ei syntynyt ns. ”blackout”-tilannetta vaan, pois lukien hetkellistä teknistä häiriötä, oli lossi muualta osin toimintakunnossa. Lyhyesti törmäyksen jälkeen lossin miehistö onnistui palauttamaan ohjailukyvyn, ja ohjaamaan lossin Nauvon lauttapaikalle Pärnäisiin, koska Korppoon laiturirakenne oli vaurioitunut eikä siihen päässyt kiinnittymään.

Lossilla ei törmäyshetkellä ollut matkustajia vaan ainoastaan lossin kahden hengen miehistö, eikä henkilövahinkoja syntynyt. Törmäyksen johdosta, lossille ja laiturirakenteisiin syntyi lieviä rakenteellisia vaurioita. Onnettomuus ei aiheuttanut ympäristövahinkoja. Onnettomuuden syytä tutkitaan perusteellisesti, ennen kun lossi palaa liikenteeseen.

Varalautta Prostvik 1 liikennöi aikataulun mukaisesti siihen asti, että L-317 palaa liikenteeseen.


Lisätietoja:
Håkan Fagerström, varatoimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Tilaa RSS-syöte