Finferries ostaa puolet Ansgarista

Julkaistu 13.04.2018

Finferries –konsernin tytäryhtiö Suomen Saaristovarustamo Oy on 12.4.2018 ostanut puolet ahvenanmaalaisen Ansgar Ab:n osakekannasta. Ansgar Ab:n pääasiallinen toiminta saaristoliikennepalvelujen tarjoajana Ahvenanmaan maakuntahallitukselle jatkuu kaupan jälkeenkin. Ansgarilla on konttori Maarianhaminassa.
– Kyseessä on Finferriesin strategian mukainen liiketoiminta-alueen laajentaminen. Olemme jo aiemmin vuokranneet aluksiamme Ansgarille, joten tämä on luonteva askel hyvin toimivan yhteistyön kehittämisessä. Tämä yrityskauppa parantaa molempien yhtiöiden kilpailukykyä, koska molemmilla osapuolilla on omat vahvat osaamisalueensa. Erilaisten vahvuuksien yhdistäminen on myönteinen asia myös matkustajien ja henkilöstön näkökulmasta, kertoo Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin.
– Tällä kaupalla on pelkästään positiivinen vaikutus Ansgarin toimintaan. Yhteistyön tiivistäminen vakaan toimijan kanssa antaa meille paremmat mahdollisuudet saaristoliikenteen kehittämiselle ja tämä on suuri etu myös henkilöstöllemme. Ansgarin henkilöstön paikallistuntemus tulee jatkossakin palvelemaan ahvenanmaalaisia parhaalla mahdollisella tavalla, toteaa puolestaan Ansgar Ab:n toimitusjohtaja Tomas Lindqvist.

Ansgar Ab:sta tulee Suomen Saaristovarustamon osakkuusyritys. Ansgaria johdetaan oman organisaation kautta Maarianhaminasta käsin.Suomen Saaristovarustamo on osa valtion 100 % omistamaa Suomen Lauttaliikenne –konsernia, joka matkustajien keskuudessa tunnetaan nimellä Finferries. Finferries työllistää noin 320 henkilöä 44 maantielautta- ja yhteysalusreitillä ympäri Suomea. Ansgar Ab työllistää noin 30 henkilöä 3 reitillä Ahvenanmaan saaristossa.