Elektralle jälleen kansainvälinen palkinto

Julkaistu 29.06.2018

Finferriesin hybridilautta Elektra voitti jo toisen kerran tänä vuonna kansainvälisen palkinnon. Amsterdamissa pidettiin 27.-29.6. maailman suurin merialan käyttövoimia esittelevä kolmipäiväinen tapahtuma, Electric & Hybrid Marine World Expo 2018 , joka huipentui perinteiseen palkintojakotilaisuuteen. Finferriesille ojennettiin tapahtuman pääpalkinto, ”Vuoden Sähkö ja Hybridipropulsiojärjestelmä” (Electric & Hybrid Propulsion System of the Year).

Kyseessä on arvostettu vuosittainen kunniamaininta, joka perustuu kansainvälisen asiantuntijaraadin arvioon innovatiivisten ratkaisujen hyödyntämisestä ja järjestelmän toimintavarmuudesta.

– Finferriesin kokoiselle varustamolle on todella uskomatonta saada näin paljon kansainvälistä tunnustusta hybridilautta Elektran kautta, kommentoi Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin palkintoa.

Hybridilautta Elektra palkittiin tänä keväänä niin ikään kansainvälisillä messuilla Amsterdamissa vuoden aluksena.

– Tämä on jälleen osoitus siitä, että rohkeutemme panostaa uuteen, ympäristöystävälliseen tekniikkaan on ollut oikea ratkaisu. Elektran innovatiivisen käyttövoimajärjestelmän suunnittelussa on ollut monta tahoa mukanana. Erityinen kiitos kuuluu Siemensille, Rolls-Roycelle ja Crist S.A. –telakalle sekä Elektran kanssa työskennelle Finferriesin projektiryhmälle, kiitteli Amsterdamissa palkinnon Finferriesin puolesta vastaanottanut tekninen johtaja Mikko Jukakoski.

Hybridilautta Elektra on viime kesäkuusta lähtien liikennöinyt Parainen-Nauvo-reitillä. Elektran kuljetuskapasiteetti on reitin vanhemman aluksen kapasiteettia 40 % isompi, mutta päästöjä syntyy 60 % vähemmän. Elektran energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akut, joita ladataan aina kun alus tulee rantaan. Akkujen rinnalla aluksessa on varmistuksena dieselsähkö, joka voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi kovina jäätalvina tai mahdollisten sähkökatkoksien aikana.