Elektrasta vuoden alus Amsterdamissa

Julkaistu 19.04.2018

Finferriesin hybridilautta Elektra voitti kansainvälisen Vuoden Alus -palkinnon Amsterdamissa pidetyn Sulphur Cap 2020 merialan konferenssin aikana. Kyseessä on arvostettu vuosittainen kunniamaininta, jonka valintaan vaikuttavat kansainvälinen asiantuntijaraati sekä avoin äänestys merialan konferenssin nettisivuilla.

Tänä vuonna ehdolla oli 3 asiantuntijaraadin valitsemaa alusta, jotka edustivat alansa kärkeä ympäristöystävällisen tekniikan hyödyntämisessä uudisrakennuksissa: Finferriesin sähkölautta Elektra, Shellin LNG:tä hyödyntävä Cardissa sekä Sovcomflotin niin ikään LNG:llä kulkeva Christophe de Margerie. Voittaja julkistettiin 17.4.2018 Sulphur Cap 2020 illallisgaalan loppuhuipennuksena.

- Olimme todella ylpeitä jo siitä, että Elektra nostettiin kolmen parhaan joukkoon. Pelkästään ehdolla oleminen osoitti meille sen, että innovatiiviset, toimivat ympäristöratkaisut huomioidaan laajalti myös kansainvälisellä tasolla. Finferriesin kokoiselle varustamolle on todellinen kunnia päästä samaan ryhmään isojen, monikansallisten toimijoiden kanssa, joten voitto oli upea yllätys, kertoi Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin palkintojen jakojen jälkeen. Finferriesin toimitusjohtajan kiitospuhe keskittyi yhteistyötahojen merkityksen korostamiseen.

- Elektra on kuitenkin tulos loistavasta yhteistyöstä. Suomen ympäristöystävällisimmän lautan eteen on tehnyt töitä moni eri taho. Tahdon esittää kiitokseni tämän erityisen lautan taustatiimille: konseptin suunnitteli turkulainen Deltamarin, puolalainen Stogda hoiti työsuunnittelun. Aluksen rakennuksesta vastasi Crist S.A. –telakka. Uuden tekniikan kehitti Siemens Trondheimista ja PBS valmisti akut. Latausjärjestelmän toimitti Cavotec. Lämmin kiitos myös toimeksiantajille: Liikennevirastolle ja Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, jotka uskoivat näkemykseen uuden tekniikan mahdollisuuksista. Erityinen kiitos Finferriesin projektipäällikölle ja koko valvontaryhmälle, joille uusi lautta on ollut todella iso ponnistus, totesi Mats Rosin puheessaan.