Ensimmäinen sähkökelalossi otettiin käyttöön

Julkaistu 20.09.2018

Ohjausvaijereita pitkin kulkevilla losseilla on pitkät perinteet tuhansien järvien ja saarien Suomessa. Ympäristöarvojen noustessa yhä tärkeämmiksi päätti Finferries aloittaa projektin lossin sähköistämiseksi.
Syksyllä 2017 Finferries valitsi kumppaniksi lossin sähköistämisprojektiin LST Group:iin kuuluvan Laivasähkötyö Oy:n. Kehitystyön tuloksena on Suomen ensimmäinen maasähköllä toimiva sähkökelalossi, joka aloitti liikennöinnin Nauvon Högsarin lossireitillä torstaina 20.9.2018.
Uusi tekniikka tulee vähentämään hiilipäästöjä merkittävästi. Sähkökelalossi saa energiansa suoraan valtakunnanverkosta sähkökaapelia pitkin. Sähkökaapeli kelautuu automaattisesti lossilla sijaitsevaan kelaan ajon aikana. Sähkökelalossilla on varavoimana myös perinteinen dieselgeneraattori mahdollisia sähkökatkoksia ajatellen.
Kokemukset Högsarin lossireitiltä viittaavat jo nyt siihen, että vastaava ympäristöystävällinen tekniikka on toteutuskelpoinen myös monella muulla lossireitillä ympäri Suomea.

- Finferriesin ympäristötavoitteisiin kuuluu päästöjen minimoiminen teknisten ratkaisujen avulla ja on ollut erittäin hienoa kehittää ympäristöystävällinen sähkökelalossi Laivasähkötyön kanssa. Tässä vaiheessa on liian aikaista sanoa mikä tarkalleen on sähkörullalossin hiilipäästö verrattuna perinteiseen lossiin, tai mille reiteille se voisi soveltua, mutta tätä arvioidaan, kun sähkörullalossi on ollut vuoden ajan liikenteessä. Odotamme kuitenkin huomattavasti pienempää hiilijalanjälkeä, kertoo Suomen Lauttaliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mats Rosin.

- Tämä projekti on ollut meille merkittävä mahdollisuus hyödyntää useamman konserniyrityksemme osaamista vaikka toteutuksesta vastasikin Laivasähkötyö Oy. Suunnittelutoimistomme LST Engineering hoiti suunnittelutyöt ja tuotantoyhtiömme LST Production keskusvalmistuksen. Finferriesin kanssa yhteistyö on sujunut hyvin ja olemme ylpeitä voidessamme tukea heitä tällaisissa uusia ratkaisuja vaativissa hankkeissa, toteaa puolestaan Laivasähkötyö Oy:n toimitusjohtaja Juha Hietarinta.