Suomen Lauttaliikenne tilaa täysin uudentyyppisen yhteys- ja öljyntorjunta-aluksen

Julkaistu 25.01.2013

Suomen Lauttaliikenne rakennuttaa uudenlaisen yhteysaluksen, jossa ensimmäistä kertaa mahdollistetaan saariston yhteysaluksen käyttö mahdollisissa öljyntorjuntatehtävissä. Uusi aluskonsepti on tytäryhtiömme Suomen Saaristovarustamon suunnittelema ja sille on myönnetty vuonna 2010 hyödyllisyysmalli sekä haettu vastaava patentti. Investoinnin kokonaishinta on noin 7,5 miljoonaa euroa. Aluksen rakentaa telakka Uudenkaupungin Työvene Oy. Suomen Lauttaliikenne vastaanottaa aluksen kesällä 2014, jonka jälkeen se aloittaa liikennöinnin Kotka-Pyhtää yhteysalusreitillä. Tämä liikenteensä aloittava yhteysalus on ensimmäinen uudishankinta Suomen yhteysalusliikenteessä sitten vuoden 1994. Kotka-Pyhtää reitin kilpailutuksen voitto mahdollisti tilauksen, jonka sopimuksen ELY-keskus on allekirjoittanut.

- Tämä uudisrakennus näyttää kehityssuunnan yhteysalusliikenteelle. Moderni monitoimialus ei palvele ainoastaan matkustajia vaan on myös tärkeässä roolissa herkkien vesistöalueiden säilymisen turvaamisessa, toteaa Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

Uusimmalla teknologialla varustetun aluksen pituus on 34,9 metriä, leveys on 9 metriä ja matkustajien maksimimäärä 100. Öljyntorjuntatehtävissä alukseen voidaan kerätä kerrallaan 100 m3 öljypitoista merivettä. Yhteysaluskäytössä sen syväys on 2,4 metriä ja öljyntorjuntatehtävissä 2,65 metriä.

Tarjouspyyntö lähetettiin yli kymmenelle telakalle. Uudenkaupungin Työvene Oy oli tarkasti harkittu valinta

- Uudenkaupungin telakalla on paljon kokemusta vastaavan kokoisten alusten rakentamisesta sekä erikoisaluksista. Olemme myös tyytyväisiä siitä, että yhteistyökumppanina on suomalainen telakka, kuten aiemmissakin uudisrakennuksissamme. Kokemuksemme mukaan suomalainen työ on laadultaan maailman kärkitasoa, Rosin lisää.

- Uusi alustyyppi rakennettaan alusta loppuun Uudenkaupungin telakallamme. Aluksen rakentaminen tuo telakalle töitä noin 50 miestyövuoden edestä, joten olemme tietenkin erittäin tyytyväisiä tilauksen varmistumisesta ja pyrimme parhaamme mukaan täyttämään alukselle asetetut vaatimukset ja odotukset, kertoo Uudenkaupungin Työveneen toimitusjohtaja Harri Putro,