Suomen ympäristöystävällisin lautta-alus on Elektra

Julkaistu 09.12.2016

Finferries vastaanottaa nykyisiä aluksiaan suuremman ja energiatehokkaamman lautan kesällä 2017. Parainen-Nauvo reitille tulevan lautan energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akkupaketit sekä niiden rinnalla varmistuksena dieselsähkö. Suunnittelukriteereissä on korostettu myös toimintavarmuutta, jotta lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä ja laadukasta peruspalvelua tuottava alus.Myös aluksen nimeä on suunniteltu huolella. Tavoitteena oli löytää nimi, joka viittaisi vahvasti sähköön. Sen pitää myös olla helppo lausua suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Lukuisten vaihtoehtojen joukosta nousi kirkkaimpana Elektra.

– Valitsemalla Elektran hybridilautan nimeksi kunnioitamme myös vanhoja merenkulkuperinteitä antamalla alukselle naisen nimen, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

Finferriesin viimeisimmät uudisrakennukset on nimetty taivaankappaleiden mukaisesti (Korppoo-Norrskata-Houtskari reitin lautta-alus Stella sekä Kotka-Pyhtää reitin öljyntorjunta- ja yhteysalus Otava), joten Rosinin mukaan on luontevaa liittää joukkoon myös Elektra. Kreikkalaisen mytologian mukaan Elektra on yksi tähti Seulasissa eli Plejadeissa.
– Toivomme tietysti, että aluksen nimi herättää positiivista vastakaikua matkustajissa. Se tulee olemaan tärkeä osa käyttäjiensä arkipäivää ja siksi halusimme julkistaa nimen jo hyvissä ajoin ennen aluksen saapumista, Rosin lisää.

Sähkökäyttöinen hybridilautta tulee olemaan noin 90 metriä pitkä, 16 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus.