Igen ett Internationellt pris till Elektra

Utgiven 29.06.2018

Finferries hybridfärja Elektra har för andra gången i år vunnit ett internationellt pris. Denna gång på världens största branschutställning för drivsystem Electric & Hybrid Marine World Expo 2018 som hölls den 27–29 juni i Amsterdam. Utställningen kulminerade i den traditionella prisutdelningen där Finferries tilldelades huvudpriset ”Årets el- och hybriddrivsystem” (Electric & Hybrid Propulsion System of the Year).

Det handlar om ett renommerat årligt hedersomnämnande som baserar sig på en internationell expertjurys bedömning av användningen av innovativa lösningar och systemens funktionssäkerhet.

– För ett rederi av Finferries storlek är det verkligen otroligt att få så mycket internationellt erkännande via hybridfärjan Elektra, kommenterar Finlands Färjetrafiks verkställande direktör Mats Rosin priset.

Elektra utnämndes redan i våras på en annan internationell mässa i Amsterdam till årets fartyg.

– Det här är igen ett bevis på att vårt mod att satsa på ny, miljövänlig teknik var rätt lösning. I planeringen av Elektras innovativa drivsystem deltog många aktörer. Ett särskilt tack går till Siemens, Rolls-Royce och varvet Crist S.A. samt till projektgruppen på Finferries som arbetade med Elektra, konstaterade tekniska direktören Mikko Jukakoski som för Finferries del mottog priset i Amsterdam.

Hybridfärjan Elektra har trafikerat rutten Pargas–Nagu sedan juni i fjol. Elektras transportkapacitet är 40 procent större än vad den äldre färjan på rutten har, men utsläppen är 60 procent lägre. Elektras energikällor är primärt batterier som laddas med landström varje gång färjan anlöper färjfästet. Som säkerhet har färjan också dieselgeneratorer som kan användas under till exempel vintrar med mycket is eller vid eventuella elavbrott.

2017 Suomen Lauttaliikenne AB. Alla rättigheter hävdas.