Palvelutason parannus tuo uuden lautan Parainen-Nauvo -reitille

Julkaistu 07.05.2015

Suomen Lauttaliikenne on tänään 7.5.2015 allekirjoittanut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa sopimuksen Parainen-Nauvo –reitin palvelutason parantamisesta. Palvelutason nosto toteutuu uuden, ympäristöystävällisen lautan kautta. Nykyisiä reitin aluksia isompi, energiatehokas uudisrakennus tulee liikenteeseen kesällä 2017.

- On suuri ilo olla mukana allekirjoittamassa sopimusta, joka parantaa liikenteen sujuvuutta ja näin varmistaa saariston elinvoimaisuuden myös tulevaisuudessa. Meille on kunniatehtävä tuoda vilkkaasti liikennöidylle Parainen-Nauvo -reitille uusi alus, joka vastaa sekä matkustajien tarpeisiin että ympäristövaatimuksiin, toteaa Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin. Hänen mukaansa Suomen Lauttaliikenne on tehnyt konseptisuunnittelun hybridialuksesta, jonka energialähteinä toimivat dieselsähkön rinnalla maasähköllä ladattavat akkupaketit. Suunnittelukriteereissä on korostettu myös turvallisuutta, toimintavarmuutta ja tehokkuutta, jotta lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä, laadukasta peruspalvelua tuottava alus.

Reitin nykyisiä lauttoja isompi ja ympäristöystävällisempi lautta-alus on Finferriesin vastaus Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Liikenneviraston pyyntöön ratkaista Parainen-Nauvo -reitin liikenteelliset haasteet. Suunnitteilla oleva uudisrakennus tulee olemaan noin 95 metriä pitkä, 16 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus. Myös ajorampit ovat nykyisiä leveämpiä, mikä mahdollistaa lastin nopeamman purun ja lastauksen. Ajorampit tulevat olemaan samanlaisia kuin vuonna 2012 valmistuneessa Stellassa, joka liikennöi Korppoo-Houtskari-Norrskata -reitillä.

- Parainen-Nauvo -lauttapaikalle tuleva uudisrakennus on luonnollista jatkumoa maantielauttojen uutta sukupolvea edustavalle Stellalle. Päämääränämme on kehittää alaa tuomalla reiteillemme modernia ja pitkäikäistä kalustoa, jonka suunnittelussa huomioidaan vahvasti myös ympäristönäkökohdat, kertoo Mats Rosin.

Yhtiö on aloittanut neuvottelut telakoiden kanssa. Tavoitteena on saada uudisrakennus Parainen-Nauvo -reitille kesällä 2017.

Lisätietoa: Suomen Lauttaliikenne Oy, toimitusjohtaja Mats Rosin, p. 0400 522 037
Suomen Lauttaliikenne Oy, viestintäpäällikkö Jutta Valkeinen, p. 0400 406 614

Suomen Lauttaliikenne konserni, Finferries, on valtion omistama toimija joka hoitaa sekä yhteysalus- että lauttaliikennettä. Konsernissa työskentelee noin 320 henkilöä yli 40 reitillä ympäri Suomea. Vuosittain reiteillä kulkee noin 5 miljoonaa ajoneuvoa ja 10 miljoonaa matkustajaa. Suomen Lauttaliikenne on 5 toimintavuotensa aikana investoinut vahvasti kaluston uudistamiseen. Yhtiö on tuonut reiteilleen 7 kauttaaltaan modernisoitua lossia. Viime kesänä Kotka-Pyhtää -reitille vastaanotettiin öljyntorjunta- ja yhteysalus Otava ja vuonna 2013 Korppoo-Houtskari-Norrskata –reitillä aloitti liikennöinnin lautta-alus Stella.