Finferries uudistaa Turun saariston yhteysaluskantaa

Julkaistu 24.03.2023

Finferriesin uudisrakennus, yhteysalus Innamo, kastettiin perjantaina 24.3.2023 Turussa. Perinteisen kastetehtävän hoiti aluksen kummi, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Tuovi Päiviö.

– Meille oli kunnia, että suurimman asiakkaamme edustaja Tuovi Päiviö kastoi perinteitä noudattaen yhteysaluksemme Innamon. Aluksen pääkone, ja ureaa hyödyntävä katalysaattori täyttävät yhdessä IMO:n asettamat Tier III-päästövaatimukset ja vähentävät aluksen typpipäästöjä huomattavasti, kertoo Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin.

Sopimus uuden aluksen rakentamisesta tehtiin Paraisilla toimivan Oy HL-Metal Ab-telakan kanssa. HL-Metal on tehnyt aluksen viimeistelytyöt yhdessä Oy RMR Merirakenne -telakan kanssa Turussa.

Finferries on vuosien aikana panostanut yhteysalusliikenteen kehittämiseen ja uudistamiseen turvallisuus ja ympäristö huomioiden. Vuonna 2014 liikennöinnin Kotka–Pyhtää-reitillä aloitti öljyntorjunta- ja yhteysalus Otava, joka rakennettiin vaativiin saaristo-olosuhteisiin Kotkan saaristoon.

Yhtiö on tyytyväinen saadessaan jälleen tuoda uuden yhteysaluksen saaristoliikenteeseen. Yhteysalusliikenne on kaivannut uudistusta, sillä ennen Innamoa ja Otavaa edellinen uusi alus tuli liikenteeseen noin 30 vuotta sitten.

Yhteysalus Innamo on 29,44 metriä pitkä, 7,8 metriä leveä, syväys 2,2 metriä ja kantavuus 25 tonnia. Yhteysalukseen mahtuu 8 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 99. Matkustajatilassa on 50 paikkaa.

Innamo aloittaa liikennöinnin Nauvon pohjoisella reitillä Turun saaristossa toukokuussa 2023.