Finferries förnyar förbindelsefartygsflottan i Åbolands skärgård

Utgiven 24.03.2023

Finferries nybygge, förbindelsefartyget Innamo döptes fredagen den 24 mars i Åbo. Dopuppdraget utfördes av fartygets gudmor Tuovi Päiviö, direktör för trafik och infrastruktur för NTM-centralen i Egentliga Finland.

– Det var en ära för oss att representanten för vår största kund, Tuovi Päiviö, döpte traditionsenligt vårt förbindelsefartyg Innamo. Fartygets huvudmotor samt katalysatorn som använder urea uppfyller tillsammans utsläppskraven enligt Tier III och minskar fartygets kväveutsläpp betydligt, berättar Finferries verkställande direktör Mats Rosin.

Kontraktet för det nya fartyget ingicks med varvet Oy HL-Metal Ab i Pargas. HL-Metal har gjort de avslutande arbeten på fartyget i samarbete med varvet Oy RMR Merirakenne i Åbo.

Genom åren har Finferries satsat på att utveckla och förnya förbindelsefartygstrafiken med hänsyn till säkerheten och miljön. År 2014 inledde oljebekämpnings- och förbindelsefartyget Otava trafiken på rutten Kotka–Pyttis. Fartyget byggdes för de krävande skärgårdsförhållandena i Kotka skärgård.

Bolaget ser med stor glädje på att igen få sjösätta ett nytt förbindelsefartyg i skärgårdstrafiken. Förbindelsefartygstrafiken har saknat en förnyelse eftersom det senaste nya fartyget som började trafikera innan Innamo och Otava skedde för cirka 30 år sedan.

Förbindelsefartyget Innamo är 29,44 meter långt, 7,8 meter brett, 2,2 meter djupgående och har en bärighet på 25 ton. Fartyget rymmer 8 personbilar och det största tillåtna antalet passagerare är 99. I passagerarutrymmet finns 50 sittplatser.

Innamo inleder trafiken i maj på Nagu norra rutt i Åbolands skärgård.