Finferriesin ympäristöystävällinen lossi aloitti liikennöinnin Turun saaristossa

Julkaistu 21.02.2023

Suomen suurin ja ympäristöystävällisin lossi, akkuhybridilossi L-317 on tänään 21.2.2023 klo 11 aloittanut liikennöinnin Nauvo–Korppoo-reitillä.

Finferriesin uudisrakennus rakennettiin Crist S.A. -telakalla Puolassa. Lossi käyttää energialähteinä ensisijaisesti maasähköllä ladattavia akkupaketteja ja akkujen rinnalla on varmistuksena dieselgeneraattoreita.

Lossi on 70,2 metriä pitkä, 13,9 metriä leveä ja sen syväys on 2,5 metriä. Lossiin mahtuu 52 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 200.

- L-317 korvasi aikaisemmin Nauvo–Korppoo-reitillä liikennöineen Prostvik 1 -lautan, johon mahtuu noin 30 henkilöautoa, eli kyseisen reitin henkilöautokapasiteetti lähes tuplaantuu. Prostvik 1 jää reitin vara-alukseksi, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

- Olemme vuosien aikana vahvasti panostaneet ympäristöystävälliseen hybriditeknologiaan pienentääksemme hiilijalanjälkeämme. Akkuhybridilossin hiilidioksidipäästöt ovat 85 prosenttia pienemmät kuin Prostvik 1 -lautalla. Uuden Nauvo–Korppoo lossin lisäksi Saaristotien varrella Paraisilla liikennöivät akkuhybridilautat Altera ja Elektra Parainen–Nauvo-reitillä, jotka yhdessä vähentävät yhtiömme hiilidioksidipäästöjä merkittävästi, toteaa toimitusjohtaja Mats Rosin.

Lisätietoa:

Mats Rosin