Suomen Lauttaliikenteen alustoimittajan jatkotarkastus tuki telakan lausuntoa

Julkaistu 23.11.2016

Suomen Lauttaliikenne Oy tilasi puolalaiselta Crist S.A. -telakalta lokakuussa 2015 ympäristöystävällisen hybridilautan yhteysvälille Parainen-Nauvo. Crist S.A. -telakkaa ja sen alihankkijoiden toimintaa kohtaan esitettiin alkukesästä vakavia syytöksiä. Mediassa uutisoitiin, että puolalaisilla telakoilla työskentelee pohjoiskorealaisia siirtotyöläisiä heikoin työehdoin.

Suomen Lauttaliikenne otti esitetyt väitteet erittäin vakavasti. Yhtiö aloitti välittömästi asian selvittämisen ja antoi KPMG:lle toimeksiannon selvittää syytösten todenperäisyyttä KPMG:n heinäkuussa tekemän raportin mukaan Crist S.A. telakka-alueella työskenteli alihankkija Armex Sp. z o.o.:n palkkaamana 39 Pohjois-Korean kansalaista. Telakka-alueella työskentelee kaikkiaan 1500-2500 työntekijää. Raportin mukaan pohjoiskorealaisten työluvissa, oleskeluluvissa tai työolosuhteissa ei löytynyt huomautettavaa.

Crist S.A. antoi alkukesän uutisoinnin jälkeen Suomen Lauttaliikenteelle kirjallisen lausunnon, jossa se totesi toimivansa Puolan, EU:n ja kansainvälisten lakien ja säädösten mukaisesti. Crist S.A. ilmoitti kuitenkin kunnioittavansa asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa toiveita, minkä vuoksi se ilmoitti lopettavansa pohjoiskorealaisen työvoiman käytön elokuussa 2016.

Varmistuakseen yhteiskuntavastuun toteutumisesta Suomen Lauttaliikenne antoi toimeksiannon KPMG:lle tarkastaa uudelleen, että Crist S.A. alihankkijoineen toimii lausuntonsa mukaisesti. KPMG:n jatkotarkastuksessa ei havaittu Crist S.A-telakan käyttävän pohjoiskorealaisia työntekijöitä.