Akkuhybridilossin L-317 törmäys laiturirakenteisiin 13.4.2023

Julkaistu 14.04.2023

Torstai-illalla 13.4.2023 noin klo 21.50 akkuhybridilossi L-317 Nauvo–Korppoo-reitillä menetti hetkellisesti ohjailukykynsä, jonka seurauksena lossi törmäsi laiturirakenteisiin Korppoon lauttarannassa.

Tämänhetkisten tietojen mukaan lossilla ei syntynyt ns. ”blackout”-tilannetta vaan, pois lukien hetkellistä teknistä häiriötä, oli lossi muualta osin toimintakunnossa. Lyhyesti törmäyksen jälkeen lossin miehistö onnistui palauttamaan ohjailukyvyn, ja ohjaamaan lossin Nauvon lauttapaikalle Pärnäisiin, koska Korppoon laiturirakenne oli vaurioitunut eikä siihen päässyt kiinnittymään.

Lossilla ei törmäyshetkellä ollut matkustajia vaan ainoastaan lossin kahden hengen miehistö, eikä henkilövahinkoja syntynyt. Törmäyksen johdosta, lossille ja laiturirakenteisiin syntyi lieviä rakenteellisia vaurioita. Onnettomuus ei aiheuttanut ympäristövahinkoja. Onnettomuuden syytä tutkitaan perusteellisesti, ennen kun lossi palaa liikenteeseen.

Varalautta Prostvik 1 liikennöi aikataulun mukaisesti siihen asti, että L-317 palaa liikenteeseen.

Lisätietoja:
Håkan Fagerström, varatoimitusjohtaja, Finferries