Suomen Saaristovarustamo Oy ja Kuljetus-Savolainen ovat päässeet sopimukseen patenttikiistassa

Julkaistu 17.05.2022

Suomen Saaristovarustamo Oy omistaa eurooppapatentin ja hyödyllisyysmallin koskien yhdistettyä yhteys- ja öljyntorjunta-alusta. Kuljetus-Savolainen Oy käyttää patentin ratkaisua Hiittisten yhteysalusreitillä operoivalla Stella-yhteysaluksellaan. Kuljetus-Savolainen on pyrkinyt kaatamaan Suomen Saaristovarustamon patentit ja hyödyllisyysmallin niitä vastaan tekemillään väitteillä, ja Suomen Saaristovarustamo on tehnyt markkinaoikeuteen kanteen Kuljetus-Savolaista vastaan patentin loukkauksesta.

Suomen Saaristovarustamo ja Kuljetus-Savolainen ovat neuvotelleet kiistan sovinnollisesta ratkaisusta ja osapuolet ovat päässeet sopimukseen. Osapuolet ovat tehneet sovinto- ja lisenssisopimuksen, jolla osapuolet ovat sopineet patentteja ja hyödyllisyysmallia sekä niiden loukkausta koskevien prosessien lopettamisesta ja lisenssiratkaisusta, jonka mukaan Kuljetus-Savolaisella on oikeus patentin käyttöön aluksillaan.