Finferries uudistaa visuaalisen ilmeensä – valkoiset alukset ja sinisävyinen logo heijastavat puhtautta, moderniutta ja kestävää kehitystä

Julkaistu 24.10.2025

Finferries, Suomen Lauttaliikenne Oy, on päättänyt uudistaa visuaalisen ilmeensä osana yhtiön laajaa modernisointia ja siirtymää kohti päästötöntä vesiliikennettä. Uudistuksessa yhtiön alukset saavat uuden valkoisen värityksen ja logon pääväriksi tulee sini-vaaleansininen – sävy, joka symboloi puhdasta vettä, kirkasta ilmaa ja kestävää tulevaisuutta.

– "Valkoinen runkoväri ja sini-vaaleansininen logo viestivät selkeyttä, avoimuutta ja vastuullisuutta. Sininen sävy kuvastaa puhdasta vettä ja kirkasta ilmaa – juuri sitä ympäristöä, johon pyrimme alusten päästöttömyydellä," sanoo Finferriesin toimitusjohtaja Håkan Fagerström.

Visuaalinen uudistus näkyy vaiheittain reiteillä ja viestinnässä vuoden 2026 aikana. Uusi ilme tukee Finferriesin strategista tavoitetta vähentää toiminnan päästöjä 95 prosenttia vuoteen 2035 mennessä sekä yhtiön panostusta sähköistämiseen ja kestävään vesiliikenteeseen.

– "Finferries tunnetaan saariston keltaisista lautoista – ne ovat olleet suomalaisen maiseman osa vuosikymmenten ajan. Nyt on kuitenkin aika päivittää ulkoinen ilme vastaamaan tulevaisuuden tavoitteita ja teknologista kehitystä," jatkaa Fagerström.

Uudistettu visuaalinen linja on suunniteltu yhteistyössä viestintä- ja markkinointikumppanin, LM Someco Oy:n kanssa. Ilme pohjautuu ajatukseen luonnon ja teknologian tasapainosta: sininen kuvastaa ilmaa ja vettä, valkoinen puhtautta – elementtejä, jotka ohjaavat Finferriesin toimintaa ja kehitystä.

Lisätietoja:
Håkan Fagerström, toimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi