Finferries förnyar sitt visuella uttryck – vita fartyg och en blåtonad logotyp speglar renhet, modernitet och hållbar utveckling

Utgiven 24.10.2025

Finferries, Finlands Färjetrafik Ab, har beslutat att förnya sitt visuella uttryck som en del av bolagets omfattande modernisering och övergång mot utsläppsfri sjötrafik. I förnyelsen får bolagets fartyg en ny vit färgsättning och logotypens huvudfärg blir blå-ljusblå – en ton som symboliserar rent vatten, klar luft och en hållbar framtid.

– ”Den vita skrovfärgen och den blå-ljusblå logotypen signalerar tydlighet, öppenhet och ansvarstagande. Den blåa tonen representerar rent vatten och klar luft – just den miljö vi strävar efter med våra utsläppsfria fartyg,” säger Finferries verkställande direktör Håkan Fagerström.

Den visuella förnyelsen kommer att synas stegvis på rutterna och i kommunikationen under 2026. Den nya profilen stöder Finferries strategiska mål att minska verksamhetens utsläpp med 95 procent fram till år 2035 samt bolagets satsning på elektrifiering och hållbar sjötrafik.

– ”Finferries är känt för sina gula färjor i skärgården – de har varit en del av det finländska landskapet i årtionden. Men nu är det dags att uppdatera det yttre visuella uttrycket för att möta framtidens mål och teknologiska utveckling,” fortsätter Fagerström.

Den förnyade visuella linjen har utformats i samarbete med kommunikations- och marknadsföringspartnern LM Someco Oy. Profilen bygger på tanken om balans mellan natur och teknologi: blått symboliserar luft och vatten, vitt står för renhet – element som styr Finferries verksamhet och utveckling.

Tilläggsinformation:
Håkan Fagerström, verkställande direktör, Finferries
tfn: 040 515 6329, e-post: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi