Finferries beställer en ny miljövänlig hybridfärja
Kirjoitettu 12.11.2019
Miljöarbetet inom färjetrafiken fortsätter – Finferries beställer en miljövänlig hybridfärja för trafik på Åland
Finferries har beställt en ny eldriven hybridfärja. Den nya miljövänliga färjan kommer att sättas in på Föglörutten, som konkurrensutsattes av Ålands landskapsregering. Intressebolaget Ansgar Ab på Åland sköter trafiken och underhållet av färjan.
Den nya färjans energikällor är i första hand batteripaket som laddas med landström och vid sidan av dem dieselgeneratorer som reserv. I planeringskriterierna framhävs bl.a. resekomforten och funktionssäkerheten. Slutresultatet är en färja som utnyttjar senaste teknik och som har låga utsläpp.
Den eldrivna hybridfärjan blir 100,5 meter lång, 17,4 meter bred och den har kapacitet för 90 personbilar. Den påbörjar trafikeringen på Föglörutten på Åland 1.4.2022.
Finferries förra nybygge, hybridfärjan Elektra – den första i sitt slag i Finland – är en god referens vid planeringen av den nya färjan.
- Miljövänliga Elektra har varit en framgång. Dess innovativa laddningssystem och hybridlösning har erhållit många internationella priser. Elektra, som är betydligt större än de tidigare landsvägsfärjorna, har lyft smidigheten på Finlands livligaste färjepass från Pargas till Nagu till en helt ny nivå, berättar Finlands Färjetrafik Ab:s verkställande direktör Mats Rosin.
Efter en lång och detaljerad urvalsprocess utsågs det polska varvet Crist till leverantör av den nya hybridfärjan. Crist har även byggt Elektra. Kontraktet inkluderar även en option på en motsvarande hybridfärja. I konkurrensutsättningen skickade Finferries ut begäran om anbud till 23 varv, av vilka 6 var inhemska. Av de finländska varven lämnade endast ett varv anbud.
- Det är bra att bygget av färjan är i erfarna händer och vi förväntar oss ett minst lika pålitligt och högkvalitativt slutresultat som Elektra. Visst var det en besvikelse att det enda finska anbudet var betydligt dyrare än vinnarens anbud, konstaterar Rosin.
Den nya teknik som färjan utnyttjar levereras av Siemens, som också stod för den innovativa hybridlösningen till Elektra.
- Man kan säga att den nya färjan är Elektra 2.0. Tekniken har utvecklats enormt inom detta område under de senaste åren. Vi erbjuder passagerarna en miljövänlig och driftsäker färja, sammanfattar Rosin.