Leverantörsanvisningar                                                                                                                   

Dessa leverantörsanvisningar är en del av Finlands Färjetrafik-koncernens (Finferries) åtgärder för företagsansvar och förverkligande av bolagets värderingar – säkerhet, kundorientering, ekologi och gemenskap. Med leverantörer avses Finferries samtliga tjänste- och varuleverantörer, underleverantörer och övriga avtalspartner.

Finferries vill säkra företagsansvaret i hela sin värdekedja och förutsätter att bolagets alla leverantörer följer dessa anvisningar. Leverantören ska se till att dess egna underleverantörer och andra leverantörer följer dessa anvisningar i de fall då de är delaktiga i leveranskedjan för en tjänst eller vara som produceras åt Finlands Färjetrafik.

Anvisningarna är baserade på FN:s, ILO:s och OECD:s vägledande principer för företag. 

Efterlevnad av lagar och föreskrifter

Finferries leverantörer ska följa lokala lagar och myndighetsföreskrifter i all sin affärsverksamhet. 

Finferries förutsätter att leverantören inte omfattas av EU:s eller FN:s sanktioner och följer bestämmelserna om sanktioner. Leverantören ska informera Finferries omedelbart om leverantören är föremål för en utredning gällande sanktioner.

Finferries förväntar sig att dess leverantörer följer konkurrenslagstiftningen noga. Med sina konkurrenter ska leverantören inte föra en sådan dialog eller ingå sådana överenskommelser som skulle begränsa konkurrensen. 

För affärsetikens och tillförlitlighetens skull är det viktigt att undvika intressekonflikter. Med intressekonflikt avses en konflikt mellan en individs privata intresse och bolagets intresse. Leverantörerna ska bedriva sin verksamhet och fatta beslut som rör verksamheten på ett objektivt och hederligt sätt, utan privat intresse eller privata fördelar. Finferries affärspartner är skyldiga att informera Finferries om eventuella bindningar och intressekonflikter. 

Mutor, korruption, otillbörliga betalningar och andra ekonomiska oegentligheter är förbjudna i all affärsverksamhet. 

Leverantörer får erbjuda och Finferries personal får ta emot endast normala och skäliga gåvor, förmåner eller gästfrihet.

Mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter

Finferries leverantörer ska respektera internationellt erkända mänskliga rättigheter. 

Användning av tvångs- eller barnarbete, människohandel eller aktiviteter som är jämförbara med dessa, såsom rekryteringsavgifter eller beslagtagande av personliga dokument, accepteras inte i leverantörens egen eller leverantörens underleverantörers verksamhet. 

Varje arbetstagare har rätt till en hälsosam och säker arbetsmiljö. Leverantören ansvarar för att förebygga arbetsolyckor, tillhandahålla lämplig skyddsutrustning och se till att skyddsutrustningen används samt vid behov utbilda personalen. 

I enlighet med Finferries rusmedelspolicy och för att kunna se till säkerheten måste leverantörens arbetstagare i sitt arbete avhålla sig helt från rusmedel, med en promillegräns på 0 ‰. Representanter för Finferries har rätt att ingripa i eventuella situationer där promillegränsen överskrids och hindra en alkoholpåverkad person från att arbeta på färjor och i Finferries lokaler.

En person som tillhör en leverantörs personal ska kunna styrka sin identitet med ett identitetskort eller annan identitetshandling när hen arbetar på Finferries fartyg eller i Finferries lokaler.

Leverantörens arbetstagare har rätt till yttrande- och åsiktsfrihet. De ska ha rätt att organisera sig samt tillhöra eller avstå från att tillhöra en fackförening. Leverantören ska förbinda sig att följa kollektivavtal och arbetslagstiftningen i landet där leverantören är belägen.

Leverantören ska förbinda sig att tillämpa likabehandling av personalen samt främja jämställdhet. All form av trakasserier och diskriminering på grund av kön, ras eller etniskt ursprung, nationalitet, religion eller övertygelse, funktionshinder, ålder eller sexuell läggning är förbjuden. 

Miljöansvar

Att värna om ekologin är en av Finferries värderingar, och leverantörer ska följa miljölagstiftningen, villkoren i eventuella miljötillstånd samt andra föreskrifter gällande miljö och miljöskydd. 

Leverantörerna ska sträva efter att minska utsläppen av växthusgaser och annan skadlig miljöpåverkan som uppstår i samband med leverantörens verksamhet samt förebygga miljöskador. Särskild hänsyn bör tas till den känsliga naturen i skärgården. Färjelägen och fartyg måste hållas rena. Leverantören ska sträva efter att främja återanvändning och återvinning.

Cybersäkerhet

Finferries har en lagstadgad skyldighet att identifiera, bedöma och hantera säkerhetsrisker i kommunikationsnät och IT-system som används i samband med bolagets verksamhet eller tillhandahållande av tjänster. Leverantören ska för egen del hantera dessa cybersäkerhetsrisker och arbeta för att förebygga eller minimera effekterna av störningar på Finferries verksamhet, verksamhetens kontinuitet, mottagarna av tjänster samt på övriga tjänster.

Konfidentialitet och rapportering

Leverantören ska följa lagar och övriga föreskrifter gällande dataskydd samt se till att tredje part inte får tillgång till konfidentiella uppgifter rörande Finferries och leverantörens affärsförbindelser.

Leverantören ska informera Finferries omedelbart om överträdelser eller misstänkta överträdelser av dessa anvisningar. Hur en bekräftad överträdelse hanteras varierar från fall till fall. Agerande som strider mot anvisningarna kan påverka samarbetet mellan leverantören och Finferries samt huruvida detta samarbete kan fortsätta. 

Leverantören ska tillåta uppföljning av efterlevnaden av dessa anvisningar. Finferries har rätt att kräva att leverantören lämnar över dokument och andra uppgifter som rör efterlevnaden av anvisningarna. Finferries har rätt att vid behov genomföra eller låta genomföra inspektioner gällande datasäkerhet, miljö och andra ärenden.