Finferries strävar efter energisjälvförsörjning på Skärgårdsvägens rutter

Utgiven 24.06.2025

Finferries – Finlands Färjetrafik Ab siktar på energisjälvförsörjning på Skärgårdsvägens färjrutter. Enligt bolagets strategi kommer de flesta rutter att elektrifieras under de kommande åren, vilket är en väsentlig del av den gröna omställningen och minskningen av koldioxidutsläpp.

Elförsörjningen i skärgårdens elnät är ställvist svagt, och därför vill Finferries säkerställa att det finns tillräckligt med el tillgänglig för Skärgårdsvägens batteridrivna färjor. Energins självförsörjning minskar avsevärt risken för att trafiken i undantagstillstånd måste drivas med dieselgeneratorer.

Finferries planerar att bygga små vindkraftverk på tre centrala färjplatser längs Skärgårdsvägen: Lillmälö i Pargas, Pärnäs i Nagu och Kittuis i Houtskär. Vindkraftverken kommer att placeras i närheten av färjplatserna, och de kommer att vara under 50 meter höga – jämförbara i storlek med elnätets korsmaster. I samband med varje vindkraftverk kommer ett batteri på cirka 2 MWh samt solpaneler installeras. 

Elen lagras i batterier, som är placerade i säkra, smart teknikförsedda containrar vid färjplatserna, från vilka laddningsströmmen till färjorna matas. Vid överproduktion kan elen matas tillbaka till elnätet.

Systemet förbättrar elförsörjningen och leveranssäkerheten i skärgården även i större utsträckning. I framtiden är det möjligt att systemet kopplas till det regionala elnätet för att stabilisera eldistributionen i skärgården. Detta förbättrar försörjningsberedskapen, möjliggör bättre förberedelser för strömavbrott och stöder hållbar energiproduktion i området.

Finferries strategiska vision är att vara en pionjär inom utsläppsfri sjötrafik, och nu tar vi ett betydande steg mot att förverkliga denna vision på Skärgårdsvägens rutter. I framtiden är vårt mål att uppnå helt utsläppsfri trafik på dessa rutter, och det nu påbörjade vindkraftsprojektet stöder starkt denna utveckling.

"Byggandet av vindkraftverk är för oss en viktig del av denna resa. Vi är verkligen entusiastiska över projektet, som inte bara möjliggör utsläppsfri trafik på Skärgårdsvägens färjerutter, utan också förbättrar elförsörjningens säkerhet i skärgården regionalt. Samtidigt minskar vi avsevärt driftstörningar när laddningsströmmen matas från batterier i stället för direkt från elnätet, där det ibland förekommer strömavbrott och strömpikar", säger Håkan Fagerström, verkställande direktör för Finferries. 

Pargas stad uppmuntrar aktivt till att främja den gröna omställningen i sitt område. "Elfärjor är ett utmärkt exempel på hur vi tillsammans kan främja en tystare och renare skärgård. För oss handlar det om att ta hänsyn till det viktiga Skärgårdshavet och naturen, men också om att förbättra skärgårdens säkerhet och beredskap. Vindkraftverkens förmåga att producera reserv el ger extra säkerhet vid strömavbrott och föränderliga världssituationer", berättar stadsdirektör Tom Simola.

"Beställaren av färjetrafiken, NTM-centralen i Egentliga Finland, har som mål att uppnå koldioxidneutralitet för färjetrafiken till år 2035. Finlands Färjetrafiks investeringar i vindkraft bidrar avsevärt till att uppnå detta mål och ökar samtidigt färjetrafikens driftsäkerhet och grundläggande säkerhet i verksamhetsområdet", berättar Tapani Jaakkola, vägingenjör, NTM-centralen i Egentliga Finland. 

Byggandet av vindkraftverken i Lillmälö, Pärnäs och Kittuis börjar under 2026.

Ett öppet diskussionstillfälle hålls tisdagen 19.8.2025 kl. 17–19 i Pargas stadshus, Strandvägen 28. Anmälningar till evenemanget senast den 8.8 2025 via anmälningslänken.

Tilläggsinformation: 

Håkan Fagerström, verkställande direktör, Finferries
tfn: 040 515 6329, e-post: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi

Tom Simola, stadsdirektör, Pargas stad
tfn: 050 558 2270, e-post: tom.simola(at)pargas.fi