Finferries Vartsala vajerfärjan konverteras till en miljövänlig hybridvajerfärja

Utgiven 13.09.2023

Finlands Färjetrafik Ab och Oy HL-Metal Ab varvet från Pargas undertecknade den 12.9.2023 ett kontrakt gällande konvertering av vajerfärjan på Vartsala-rutten till en hybridvajerfärja.

I den förnyade Vartsala hybridvajerfärjan kommer det utöver batteripaket att vara två generatorer i användning i stället för fyra dieselmotorer, som vajerfärjan använder sig av för tillfället. Som en följd av detta kommer hybridvajerfärjans utsläpp att minska med 50 % jämfört med nuvarande situationen. I ombyggnadsprojektet sparas endast vajerfärjans skrov medan allt annat inkluderat tekniken förnyas.

”Vi har starkt satsat på att ta miljövänliga fartyg i trafik och vi har god erfarenhet av samarbetet med HL-Metal. Vårt senaste projekt var bygget av förbindelsebåten Innamo, vilket gick enligt planerna och vi ser fram emot starten av det nya miljövänliga projektet”, berättar Finferries verkställande direktör Håkan Fagerström.

”Vi tackar Finlands Färjetrafik Ab för förtroendet. För oss är skärgårdstrafikens miljövänlighet en värdefull sak och vi arbetar gärna för en renare framtid tillsammans med Finlands Färjetrafik Ab. Vi har målmedvetet förstärkt vårt eget kunnande och kapacitet inom nyproduktion och fartygskonvertering”, konstaterar HL-Metals verkställande direktör Markus Flinckman.

Ombyggnadsarbetet tar uppskattningsvis fyra månader och den förnyade vajerfärjan återgår i trafik på Vartsala-rutten under våren 2024. Under ombyggnadsarbetet kommer en reservfärja att trafikera på rutten.

Koncernen Finlands Färjetrafik, som marknadsförs med namnet Finferries, är ett statsägt rederi som sköter både förbindelsebåts- och färjetrafik. Finferries fartyg transporterar årligen cirka 4 miljoner fordon och 10 miljoner passagerare. Koncernen har över 300 anställda på 48 rutter runt om i Finland. Läs mer om vår verksamhet: finferries.fi

Oy HL-Metal Ab är ett privatägt företag vars huvudkontor är beläget i Pargas. Företagets verksamhet består av nybyggnation och konvertering av mindre fartyg samt av industriunderhåll och tillverkning av stål- och aluminiumkonstruktioner. https://www.hlmarine.fi/

Tilläggsinformation:
Håkan Fagerström, verkställande direktör, Finferries