Finlands Färjetrafik Ab har undertecknat avtal med NTM-centralen om vajerfärjetrafiken i Insjö-Finland
Utgiven 06.10.2025
Finlands Färjetrafik Ab undertecknade idag den 6.10.2025 ett avtal med NTM-centralen i Egentliga Finland gällande ”Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2026–2047" –upphandlingen.
Bolaget har utarbetat ett ekologiskt trafikkoncept för 12 vajerfärjerutter i Insjö-Finland, vilket innebär att transportkapaciteten på rutterna höjs till 90 ton. Därmed tas begränsningarna för tung trafik bort från rutterna.
Vajerfärjeflottan i Insjö-Finland kommer att förnyas och elektrifieras, vilket minskar trafikens utsläpp i området t.o.m. med över 90 % jämfört med nuvarande nivå. De första förnyade vajerfärjorna börjar trafikera på Lamposaari, Kietävälä, Rongonsalmi och Tappuvirta rutterna i slutet av år 2026. Enligt det nya avtalet ska trafik med förnyad utrustning inledas på alla vajerfärjerutterna senast sommaren 2028.
Vid byggandet av 14 nya vajerfärjor kommer befintliga fartygsskrov att återanvändas, vilket stöder bolagets ekologiska värderingar. Genom återbruk av gamla vajerfärjeskrov undviks de CO₂-utsläpp som ny ståltillverkning skulle medföra. CO₂-besparingen jämfört med att bygga en ny vajerfärja motsvarar ungefär de CO₂-utsläpp som trafiken med dieseldrivna vajerfärjor i Insjö-Finland skulle orsaka under 2,5 års tid.
”Det nyligen ingångna avtalet om vajerfärjetrafiken vid 12 färjplatser i Insjö-Finland under en period på 20 år är ett betydande steg mot koldioxidneutral landsvägsfärjetrafik. Färjetrafiken kommer i fortsättningen att produceras bättre, mer hållbart och kostnadseffektivt. Inom transportsektorn är landsvägsfärjetrafiken i framkant när det gäller att nå koldioxidneutralitet, samtidigt som vi förbättrar servicen för vägtrafikanterna. Det långsiktiga målet är att uppnå koldioxidneutral landsvägsfärjetrafik senast år 2035, vilket vi främjar genom våra upphandlingar och avtal. Det trafikmässiga målet är en flexibel och kostnadseffektiv tjänsteproduktion som beaktar regionala behov av mobilitet och transporter, berättar Tapani Jaakkola, vägingenjör på NTM-centralen i Egentliga-Finland.
”Vi är mycket nöjda över att kunna introducera miljövänlig utrustning i Insjö-Finland som stödjer vår strategiska vision att vara en föregångare inom utsläppsfri sjötrafik. Detta är ett betydande steg i den ekologiska utvecklingen av landsvägsfärjetrafiken, där vi förutom utsläppsfrihet även beaktar naturens mångfald”, säger Finferries verkställande direktör Håkan Fagerström.
Tilläggsinformation:
Håkan Fagerström, verkställande direktör, Finferries
tfn: 040 515 6329, e-post: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi