Ajankohtaista

Finferriesin ympäristöystävällinen lossi aloitti liikennöinnin Turun saaristossa

Suomen suurin ja ympäristöystävällisin lossi, akkuhybridilossi L-317 on tänään 21.2.2023 klo 11 aloittanut liikennöinnin Nauvo–Korppoo-reitillä.

Finferriesin uudisrakennus rakennettiin Crist S.A. -telakalla Puolassa. Lossi käyttää energialähteinä ensisijaisesti maasähköllä ladattavia akkupaketteja ja akkujen rinnalla on varmistuksena dieselgeneraattoreita.

Lossi on 70,2 metriä pitkä, 13,9 metriä leveä ja sen syväys on 2,5 metriä. Lossiin mahtuu 52 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 200.

- L-317 korvasi aikaisemmin Nauvo–Korppoo-reitillä liikennöineen Prostvik 1 -lautan, johon mahtuu noin 30 henkilöautoa, eli kyseisen reitin henkilöautokapasiteetti lähes tuplaantuu. Prostvik 1 jää reitin vara-alukseksi, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

- Olemme vuosien aikana vahvasti panostaneet ympäristöystävälliseen hybriditeknologiaan pienentääksemme hiilijalanjälkeämme. Akkuhybridilossin hiilidioksidipäästöt ovat 85 prosenttia pienemmät kuin Prostvik 1 -lautalla. Uuden Nauvo–Korppoo lossin lisäksi Saaristotien varrella Paraisilla liikennöivät akkuhybridilautat Altera ja Elektra Parainen–Nauvo-reitillä, jotka yhdessä vähentävät yhtiömme hiilidioksidipäästöjä merkittävästi, toteaa toimitusjohtaja Mats Rosin.


Lisätietoa:

Mats Rosin
toimitusjohtaja


Lehdistötiedote 20.1.2023

Suomen Lauttaliikenne Oy on tänään, 20.1.2023, vastaanottanut NB P317, akkuhybridilossin L-317 Crist S.A. -telakalla Gdyniassa.

Lossi lähtee lähipäivinä riippuen säästä hinauksessa kohti Nauvoa ja aluksen arvioidaan saapuvan perille noin kolme päivää myöhemmin.

L-317, joka tulee liikennöimään Nauvo–Korppoo-reitillä, on 70,2 metriä pitkä, 13,9 metriä leveä ja sen syväys on 2,5 metriä. Lossiin mahtuu 52 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 200.

Lisätietoa:
Mats Rosin
toimitusjohtaja


ELY-keskus keskeyttää Järvi-Suomen maantielauttaliikennepalvelun hankinnan

Suomen Lauttaliikenne Oy jätti valituksen markkinaoikeuteen ja hankintaoikaisuvaatimuksen ELY-keskukselle hankintapäätöksestä koskien kilpailutusta VARELY/3005/2019 Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2025–2045.

ELY-keskus on tänään 4.1.2023 julkaissut päätöksen, jolla se kumoaa aiemmin tekemänsä hankintapäätöksen ja keskeyttää Järvi-Suomen maantielauttaliikennepalvelun hankinnan. ELY-keskus on ilmoittanut, että hankintamenettely tullaan aloittamaan uudelleen alusta alkaen.

Lisätietoa:
Mats Rosin
toimitusjohtaja


Suomen Lauttaliikenne Oy on jättänyt valituksen markkinaoikeuteen ELY-keskuksen tekemästä kilpailutuksen hankintapäätöksestä

Suomen Lauttaliikenne Oy jätti määräaikana 31.10.2022 mennessä tarjouksen ELY-keskuksen kilpailutuksessa VARELY/3005/2019 Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2025–2045. Kilpailutus koski 12:a Järvi-Suomessa sijaitsevaa lossireittiä.

Yhtiö on jättänyt valituksen markkinaoikeuteen ELY-keskuksen tekemästä kyseisen kilpailutuksen hankintapäätöksestä.

Valitus koskee hankinnan virheellistä menettelyä ja kilpailutuksen voittaneen osapuolen tekemää tarjousta, joka on tarjouspyynnön vastainen.

Lisätietoa:

Mats Rosin
toimitusjohtaja


Ministeri Tuppurainen kastoi Finferriesin uusimman ympäristöystävällisen Altera-lautan

Finferriesin uudisrakennus, akkuhybridilautta Altera, sai tänään 14.9.2022 kasteensa Pakkahuoneenlaiturilla Helsingissä. Kastetilaisuuteen osallistuivat kutsuvieraat ja media. Perinteisen kastetehtävän hoiti aluksen kummi eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen.

– Meille oli kunnia, että ministeri Tytti Tuppurainen kastoi uusimman ympäristöystävällisen lisäyksen laivastoomme. Alteran tulon myötä saamme pienennettyä toimintamme hiilijalanjälkeä Suomen ympäristötavoitteiden mukaisesti. Alteran CO2-päästöt laskevat yli 85 % verrattuna tavanomaiseen dieselillä kulkevaan vastaavaan lauttaan, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

Alteran energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akut, joita ladataan aina kun alus tulee rantaan. Akkujen rinnalla aluksessa on varmistuksena dieselsähkö, joka voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi kovina jäätalvina tai mahdollisten sähkökatkoksien aikana tai muun poikkeustilan aikana.

Aluksen rakennustyöt aloitettiin heinäkuussa 2021 puolalaisella CRIST S.A. -telakalla. Samaisella telakalla rakennettiin myös Suomen ensimmäinen akkuhybridilautta Elektra. Siemens on toimittanut akut, sähkömoottorit, ohjausjärjestelmän ja muun siihen liittyvän varustuksen.

– Telakalla ja Siemensillä on arvokasta kokemusta Elektran rakentamisesta, ja olemme tyytyväisiä, että saimme jatkaa hyväksi todettua yhteistyötä myös Alteran parissa. Vuonna 2017 vastaanotetun Elektran esikuvan mukaan rakennettu Altera on siitä huomattavasti parannettu versio esimerkiksi akku- ja hybriditekniikan osalta. Aluksen järjestelmien tuottama hukkalämpö otetaan talteen, ja aluksen energiatehokas runkomuoto edustaa alansa huippua. Akut ladataan vihreällä sähköllä, kertoo Mats Rosin.

– Nämä parannukset tekevät aluksesta entistäkin energiatehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän, toteaa Rosin.

Suomen toinen akkuhybridilautta Altera on 104 metriä pitkä, 15,20 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 92 henkilöauton lautta-alus.

Altera aloittaa liikennöinnin Parainen–Nauvo-reitillä Elektran parina viimeistään 1.1.2023.


Tilaa RSS-syöte