Ajankohtaista

Akkuhybridilossi L-317 palaa liikenteeseen 21.4.2023 klo 11:00

Sisäisessä selvitystyössä on havaittu yhden hallintapaneelin ominaisuus, joka on mahdollistanut virheellisen toiminnon ja aiheutti hetkellisen ohjailukyvyttömyyden. Hallintapaneeliin on suoritettu korjaustoimeenpide viranomaisten suositusten mukaisesti.

Lossille on suoritettu perusteellinen teknillinen tarkastus ja tarkastuksessa ei ole havaittu teknisiä tekijöitä, jotka olisivat aiheuttaneet lossin ohjailukyvyn menetyksen. Viranomaiset ovat todenneet lossin olevan teknillisesti toimintakunnossa, ja lossille on myönnetty lupaa palata liikenteeseen.

Lisätietoja:
Håkan Fagerström, varatoimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Akkuhybridilossin L-317 törmäys laiturirakenteisiin 13.4.2023

Torstai-illalla 13.4.2023 noin klo 21.50 akkuhybridilossi L-317 Nauvo–Korppoo-reitillä menetti hetkellisesti ohjailukykynsä, jonka seurauksena lossi törmäsi laiturirakenteisiin Korppoon lauttarannassa.

Tämänhetkisten tietojen mukaan lossilla ei syntynyt ns. ”blackout”-tilannetta vaan, pois lukien hetkellistä teknistä häiriötä, oli lossi muualta osin toimintakunnossa. Lyhyesti törmäyksen jälkeen lossin miehistö onnistui palauttamaan ohjailukyvyn, ja ohjaamaan lossin Nauvon lauttapaikalle Pärnäisiin, koska Korppoon laiturirakenne oli vaurioitunut eikä siihen päässyt kiinnittymään.

Lossilla ei törmäyshetkellä ollut matkustajia vaan ainoastaan lossin kahden hengen miehistö, eikä henkilövahinkoja syntynyt. Törmäyksen johdosta, lossille ja laiturirakenteisiin syntyi lieviä rakenteellisia vaurioita. Onnettomuus ei aiheuttanut ympäristövahinkoja. Onnettomuuden syytä tutkitaan perusteellisesti, ennen kun lossi palaa liikenteeseen.

Varalautta Prostvik 1 liikennöi aikataulun mukaisesti siihen asti, että L-317 palaa liikenteeseen.


Lisätietoja:
Håkan Fagerström, varatoimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Finferries uudistaa Turun saariston yhteysaluskantaa

Finferriesin uudisrakennus, yhteysalus Innamo, kastettiin perjantaina 24.3.2023 Turussa. Perinteisen kastetehtävän hoiti aluksen kummi, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Tuovi Päiviö.

– Meille oli kunnia, että suurimman asiakkaamme edustaja Tuovi Päiviö kastoi perinteitä noudattaen yhteysaluksemme Innamon. Aluksen pääkone, ja ureaa hyödyntävä katalysaattori täyttävät yhdessä IMO:n asettamat Tier III-päästövaatimukset ja vähentävät aluksen typpipäästöjä huomattavasti, kertoo Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin.

Sopimus uuden aluksen rakentamisesta tehtiin Paraisilla toimivan Oy HL-Metal Ab-telakan kanssa. HL-Metal on tehnyt aluksen viimeistelytyöt yhdessä Oy RMR Merirakenne -telakan kanssa Turussa.

Finferries on vuosien aikana panostanut yhteysalusliikenteen kehittämiseen ja uudistamiseen turvallisuus ja ympäristö huomioiden. Vuonna 2014 liikennöinnin Kotka–Pyhtää-reitillä aloitti öljyntorjunta- ja yhteysalus Otava, joka rakennettiin vaativiin saaristo-olosuhteisiin Kotkan saaristoon.

Yhtiö on tyytyväinen saadessaan jälleen tuoda uuden yhteysaluksen saaristoliikenteeseen. Yhteysalusliikenne on kaivannut uudistusta, sillä ennen Innamoa ja Otavaa edellinen uusi alus tuli liikenteeseen noin 30 vuotta sitten.

Yhteysalus Innamo on 29,44 metriä pitkä, 7,8 metriä leveä, syväys 2,2 metriä ja kantavuus 25 tonnia. Yhteysalukseen mahtuu 8 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 99. Matkustajatilassa on 50 paikkaa.

Innamo aloittaa liikennöinnin Nauvon pohjoisella reitillä Turun saaristossa toukokuussa 2023.


Finferriesin ympäristöystävällinen lossi aloitti liikennöinnin Turun saaristossa

Suomen suurin ja ympäristöystävällisin lossi, akkuhybridilossi L-317 on tänään 21.2.2023 klo 11 aloittanut liikennöinnin Nauvo–Korppoo-reitillä.

Finferriesin uudisrakennus rakennettiin Crist S.A. -telakalla Puolassa. Lossi käyttää energialähteinä ensisijaisesti maasähköllä ladattavia akkupaketteja ja akkujen rinnalla on varmistuksena dieselgeneraattoreita.

Lossi on 70,2 metriä pitkä, 13,9 metriä leveä ja sen syväys on 2,5 metriä. Lossiin mahtuu 52 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 200.

- L-317 korvasi aikaisemmin Nauvo–Korppoo-reitillä liikennöineen Prostvik 1 -lautan, johon mahtuu noin 30 henkilöautoa, eli kyseisen reitin henkilöautokapasiteetti lähes tuplaantuu. Prostvik 1 jää reitin vara-alukseksi, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

- Olemme vuosien aikana vahvasti panostaneet ympäristöystävälliseen hybriditeknologiaan pienentääksemme hiilijalanjälkeämme. Akkuhybridilossin hiilidioksidipäästöt ovat 85 prosenttia pienemmät kuin Prostvik 1 -lautalla. Uuden Nauvo–Korppoo lossin lisäksi Saaristotien varrella Paraisilla liikennöivät akkuhybridilautat Altera ja Elektra Parainen–Nauvo-reitillä, jotka yhdessä vähentävät yhtiömme hiilidioksidipäästöjä merkittävästi, toteaa toimitusjohtaja Mats Rosin.


Lisätietoa:

Mats Rosin
toimitusjohtaja


Lehdistötiedote 20.1.2023

Suomen Lauttaliikenne Oy on tänään, 20.1.2023, vastaanottanut NB P317, akkuhybridilossin L-317 Crist S.A. -telakalla Gdyniassa.

Lossi lähtee lähipäivinä riippuen säästä hinauksessa kohti Nauvoa ja aluksen arvioidaan saapuvan perille noin kolme päivää myöhemmin.

L-317, joka tulee liikennöimään Nauvo–Korppoo-reitillä, on 70,2 metriä pitkä, 13,9 metriä leveä ja sen syväys on 2,5 metriä. Lossiin mahtuu 52 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 200.

Lisätietoa:
Mats Rosin
toimitusjohtaja


Tilaa RSS-syöte