Ajankohtaista

Suomen Lauttaliikenne: Haemme neuvotteluratkaisua uhkaavaan työnseisaukseen

Suomen Lauttaliikenne Oy ja Suomen Saaristovarustamo Oy ovat neuvotelleet merenkulun työntekijäjärjestöjen kanssa uudesta yhdistetystä työsopimuksesta. Työntekijäjärjestöt ilmoittivat alkuviikosta, että jos osapuolet eivät pääse neuvottelutulokseen ennen perjantaita 28.4.2017, aloittavat työntekijäjärjestöt kyseisenä päivänä työtaistelut.

Neuvotteluja uudesta työehtosopimuksesta on käyty hyvässä hengessä ja Suomen Lauttaliikenteelle tuli yllätyksenä ja pettymyksenä, että vastapuoli päätti uhata työnseisauksella. Yhtiön tavoitteena on löytää neuvotteluratkaisu, niin, että työnseisaus ei ehtisi astua voimaan. Suomen Lauttaliikenne on tarjonnut sopimusta, jossa nykyisten työntekijöiden työehdot eivät heikkene. Tarjous on reilu myös uusien työntekijöiden työehtojen osalta.

Tilanne on ikävä ja yhtiö pahoittelee matkustajilleen tästä tilanteesta aiheutuvasta epätietoisuudesta.


Lakkovaroitus

Suomen Merimies-Unioni ja Suomen Laivanpäällystöliitto ovat antaneet lakkovaroituksen, joka koskee Suomen Lauttaliikenteen vapaasti liikkuvia aluksia.
Lakkovaroituksen mukaan alushenkilökunta aloittaa työnseisauksen vapaasti liikkuvien alusten reiteillä 28.4.2017 klo 06:00 lähtien. Lakkovaroitus ei koske losseja.

Neuvottelut ratkaisun löytämiseksi ovat käynnissä valtakunnansovittelijan johdolla.


Kaikki Finferriesin alukset samanvärisiksi

Finferriesin tehtävänä on varmistaa liikenneyhteyksien toimivuus rannikon saaristossa ja Järvi-Suomessa. Varustamolla on yli 80 alusta, joilla liikennöidään ympäri Suomea, aina pohjoisen Kemijärveltä etelän Kotkaan.

Finferries aloittaa vuonna 2017 alustensa ilmeen yhtenäistämisen. Visuaalinen muutos tulee koskemaan kaikkia Finferriesin aluksia – lauttoja, losseja ja yhteysaluksia. Vesirajan yläpuolella olevat alusten rungot maalataan keltaiseksi ja aiemmat tummat sävyt muuttuvat sinisiksi.

- Alustemme värimaailman yhtenäistämisellä selkeytämme ajatusta siitä, että Finferriesin nimeen yhdistettävä luotettava ja turvallinen toiminta toteutuu niin yhteysaluksilla kuin maantielautoilla. Haluamme myös visuaalisesti olla selkeästi erottuva, laadukas toimija, kertoo toimitusjohtaja Mats Rosin.

Ensimmäisenä muodonmuutoksen kokee yhteysalus Kaita, joka toimii vara-aluksena Turun Saariston reiteillä. Myös jo entuudestaan keltaisten lautta-alusten ja lossien värimaailma standardisoituu ilmeen yhtenäistämisen myötä. Koko kaluston värimaailma yhtenäistyy vähitellen telakointiaikataulujen mukaisesti. Samanväriset alukset tulevat yhdistämään myös varustamon henkilöstöä.

- Työtämme on kuljettaa maailman arvokkainta lastia – ihmisiä – yli vesien. Siksi turvallisuus on tärkeää ja myös yksi arvoistamme. Vesillä turvallisuus syntyy muun muassa huomatuksi tulemisesta. Kirkas keltainen on tuttu huomio- ja turvallisuusväri, siksi se on luontainen vaihtoehto kaikille Finferriesin aluksille, toteaa Mats Rosin.

Lisätietoa:
viestintäpäällikkö Jutta Valkeinen


Asiakkaat arvostavat Finferriesin toimintaa

Lue vuoden 2016 asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksista täältä:

http://research.innolink.fi/tulostiedotteet/finferries/

Ja iso kiitos kaikille vastaajille!


Suomen ympäristöystävällisin lautta-alus on Elektra

Finferries vastaanottaa nykyisiä aluksiaan suuremman ja energiatehokkaamman lautan kesällä 2017. Parainen-Nauvo reitille tulevan lautan energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akkupaketit sekä niiden rinnalla varmistuksena dieselsähkö. Suunnittelukriteereissä on korostettu myös toimintavarmuutta, jotta lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä ja laadukasta peruspalvelua tuottava alus.Myös aluksen nimeä on suunniteltu huolella. Tavoitteena oli löytää nimi, joka viittaisi vahvasti sähköön. Sen pitää myös olla helppo lausua suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Lukuisten vaihtoehtojen joukosta nousi kirkkaimpana Elektra.

– Valitsemalla Elektran hybridilautan nimeksi kunnioitamme myös vanhoja merenkulkuperinteitä antamalla alukselle naisen nimen, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

Finferriesin viimeisimmät uudisrakennukset on nimetty taivaankappaleiden mukaisesti (Korppoo-Norrskata-Houtskari reitin lautta-alus Stella sekä Kotka-Pyhtää reitin öljyntorjunta- ja yhteysalus Otava), joten Rosinin mukaan on luontevaa liittää joukkoon myös Elektra. Kreikkalaisen mytologian mukaan Elektra on yksi tähti Seulasissa eli Plejadeissa.
– Toivomme tietysti, että aluksen nimi herättää positiivista vastakaikua matkustajissa. Se tulee olemaan tärkeä osa käyttäjiensä arkipäivää ja siksi halusimme julkistaa nimen jo hyvissä ajoin ennen aluksen saapumista, Rosin lisää.

Sähkökäyttöinen hybridilautta tulee olemaan noin 90 metriä pitkä, 16 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus.


Tilaa RSS-syöte

2017 Suomen Lauttaliikenne Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.