Ajankohtaista

Aiesopimus allekirjoitettu – suunnitteilla uusi telakka – AxYards, turvaamaan saaristoliikenteen huoltovarmuutta

Ahvenanmaan maakuntahallitus (ÅLR) ja Suomen Saaristovarustamo Oy – osana Finferries-konsernia – ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen uuden telakkayhtiön, AxYardsin, perustamisesta.

Tulevan korjaustelakan tavoitteena on vahvistaa saaristoliikenteen huoltovarmuutta ja omavaraisuutta, tarjoamalla luotettavaa ja modernia telakkakapasiteettia yhteysaluksille, lautoille ja muille vastaavan kokoisille aluksille.

Jos hanke etenee suunnitelmien mukaisesti, AxYardsista tulisi ensimmäinen Suomessa perustettu uusi allas-telakka yli kolmeenkymmeneen vuoteen.

“Meillä on toistuvasti ollut haasteita varmistaa riittävä telakointikapasiteetti juuri silloin, kun sitä eniten tarvitaan. AxYardsin tarkoitus on vastata tähän tarpeeseen – rakentaa oma, kestävä ja ennakoitava ratkaisu, joka palvelee sekä Finferriesin että Ahvenanmaan saaristoliikenteen tarpeita”, sanoo Håkan Fagerström, Finferriesin toimitusjohtaja.

Suunnitteilla olevan kuivatelakan altaan pituus on 110 metriä ja leveys 20 metriä, ja sen sijoituspaikaksi on suunniteltu Möckelön aluetta Maarianhaminassa.

Juuri tämän kokoluokan korjaustelakoista on selvästi kasvavaa kysyntää markkinoilla, sillä monet Suomen ja Ahvenanmaan saaristossa liikennöivät alukset ovat liian suuria pienemmille telakoille, mutta toisaalta liian pieniä suurille telakkakomplekseille.

Telakan palveluita on tarkoitus tarjota myös muille varustamoille ja merialan toimijoille, mikä vahvistaa sen asemaa osana Suomen ja Ahvenanmaan meriklusteria.

Hankkeen toteutumisen ehtona on, että telakkatoiminnan pitkäjänteinen toimintasuunnitelma on toteuttamiskelpoinen ja kannattava. Lisäksi suunnitelmien ympäristövaikutusten vaatimustenmukaisuus varmistetaan. Työ on vaativa, mutta samalla se avaa merkittäviä mahdollisuuksia saaristoliikenteen ja kotimaisen telakkateollisuuden kehittämiselle.

“Kyse on suuresta mutta realistisesta askeleesta. Jos onnistumme, AxYardsista voi tulla tärkeä palanen paitsi saaristoliikenteen huoltovarmuutta myös suomalaisen korjaustelakoiden uutta aikakautta”, Fagerström jatkaa.

Hanke on myös selkeä osoitus rakentavasta ja tuloksellisesta yhteistyöstä Finferriesin ja Ahvenanmaan maakuntahallituksen välillä. Osapuolia yhdistää yhteinen tavoite vahvistaa saariston elinvoimaa ja varmistaa kriittinen infrastruktuuri pitkälle tulevaisuuteen.

Tavoitteena on, että AxYards on toiminnassa ja kykenevä ottamaan ensimmäiset alukset telakalle vuoden 2027 kolmannen neljänneksen loppuun mennessä.

 

Lisätietoja:
Håkan Fagerström
toimitusjohtaja, Finferries
puh. +358 40 515 6329
hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Parainen-Nauvo - 30.10.2025 11:49

Päivitetty 3.12.2025

Lautta-alus Elektra telakoidaan ajalla 3.12.-22.12.2025, jona aikana lautta-alus Altera ja pienempi lautta-alus Falco liikennöivät reitillä.

Pyydämme huomioimaan, että lautta-alus Falcon VAK-kuljetuskapasiteetti on rajoitettu ja lisätietoja saa soittamalla suoraan alukselle. 


Hanhivirta - 30.10.2025 11:09

Lauttapaikka: Hanhivirta
Tilanne: Pienempi vara-alus 60 t
Syy: Telakointi
Lisätietoa: Suoraan lauttapaikalta

Kuparonvirta - 30.10.2025 09:25

Lauttapaikka: Kuparonvirta
Tilanne: Pienempi vara-alus 44 t max. 25 m
Syy: Telakointi
Lisätietoa: Suoraan lauttapaikalta

Sähkövinssivetoinen lossi Pellingin reitille

Finferries modernisoi ja sähköistää Pellingin reitillä Porvoon saaristossa liikennöivän lossin. Samalla lossi muutetaan vinssivetoiseksi, mikä parantaa sen energiatehokkuutta ja toimintavarmuutta.

Modernisointi tukee Finferriesin strategista tavoitetta vähentää toiminnan päästöjä 95 prosenttia vuoteen 2035 mennessä sekä yhtiön panostusta sähköistämiseen ja kestävään vesiliikenteeseen. Muutostöissä hyödynnetään lossin runkoa, mikä vähentää CO₂-päästöjä ja tukee yhtiön ekologisia arvoja.

Lossiin rakennetaan uusi komentosilta suurella ikkunalla, ja lossin kantavuus nousee 90 tonniin. 

Alukseen asennetaan akusto, ja sähköistämisen myötä, lossi tulee jatkossa liikkumaan äänettömästi. Potkurilaitteisto ja dieselgeneraattori asennetaan varajärjestelmäksi toimintavarmuuden takaamiseksi. 

”Pellingin lossin sähköistäminen tukee strategista visiotamme olla päästöttömän vesiliikenteen edelläkävijä. Olemme tyytyväisiä siihen, että voimme tuoda reitille ympäristöystävällistä kalustoa”, kertoo Finferriesin toimitusjohtaja Håkan Fagerström.

Sähkövinssivetoinen lossi aloittaa liikennöinnin Pellingin reitillä syksyllä 2026 Finferriesin uusissa väreissä – valkoisella rungolla ja sini-vaaleansinisellä logolla. Muutostöiden ajan liikenne jatkuu normaalisti. 


Lisätietoja:
Håkan Fagerström, toimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Tilaa RSS-syöte