Ajankohtaista

Finferries mukaan innovatiiviseen One Sea –hankeeseen

Suomen lautta- ja yhteysalusliikenteen markkinajohtaja Finferries liittyy One Sea -ekosysteemiin. One Sea tuo autonomisen meriliikenteen Itämerelle. Yhtiö pyrkii soveltamaan autonomiaan liittyviä teknologioita tulevaisuuden toiminnassaan. One Sea -ekosysteemiin liittymällä Finferries pääsee meriliikenteen autonomian edelläkävijöiden joukkoon.

”Meillä oli alun perin tarkoitus kasvattaa ekosysteemin johtamiseen osallistuvien edelläkävijäyritysten joukkoa kahden vuoden toiminnan jälkeen 2018. Yritysten investointihalu osoittaa sekä autonomisen liikenteen että DIMECCin toimintamallin olevan todella kysyttyä markkinoilla. Toivotamme luonnollisesti uudet tulokkaat tervetulleiksi jo nyt”, toteaa DIMECCin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola.

Finferries operoi Suomen rannikoilla ja sisävesillä, kuljettaen vuosittain 10 miljoonaa matkustajaa ja 4 miljoonaa ajoneuvoa. Finferries pyrkii modernisoimaan aluskantaansa ja osa tätä tehtävää on sisällyttää uusimmat teknologiat uudisrakennuksiin sekä nykyiseen kalustoon. Teknologioiden odotetaan parantavan matkustajaturvallisuutta sekä takaavan parhaat mahdolliset palvelut henkilöille, jotka asuvat lauttayhteyksien päässä. Yritys keskittyy myös vahvasti ympäristöystävällisten teknologioiden kehittämiseen.

”One Sea -ekosysteemiin liittyminen oli seuraava luonnollinen askel modernille lauttavarustamolle, joka Finferries on. Me toimme ensimmäisenä ympäristöystävällisen, sähkökäyttöisen hybridilautan Suomeen ja aluksiamme on myös käytetty AAWA-projektin testitoiminnassa. Meille on tärkeää osallistua DIMECC-yhteistyöhön, missä uusinta teknologiaa hyödynnetään meriliikenteen turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseen”, toteaa Mats Rosin, Finferriesin toimitusjohtaja.

One Sea -johtoryhmän puheenjohtaja Sauli Eloranta on innoissaan ekosysteemin uusista jäsenistä. ”Uudet yhteistyökumppanit edustavat ekosysteemin kannalta merkittäviä toimialoja ja tuovat ekosysteemityöskentelyyn uuden ulottuvuuden. On ensiarvoisen tärkeää saada mukaan varustamonäkökulma, joka tarjoaa inspiroivia testimahdollisuuksia.”

Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa poikkeuksellisen edistynyttä yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin. One Sea -ekosysteemiä johtaa DIMECC Oy.


Pohjoismaiden lauttavarustamot haluavat tehdä yhteistyötä

Pohjoismaisen Lauttaliikennöinnin kokouksessa Ruotsin Vaxholmissa 5-6 syyskuuta annettiin yhteinen lausunto, jonka mukaan varustamot tekevät yhteistyötä 3 strategisen tavoitteen saavuttamiseksi

  • pienempi riippuvuus fossiilisista polttoaineista teknisten ratkaisujen avulla
  • yhteistyö toimintaan liittyvissä tutkimusprojekteissa
  • miehistön suunnittelun optimointi, turvallisuus ja asiakaspalvelu huomioiden

Näiden tavoitteiden tulee kehittää maantielauttaliikennöintiä ja mahdollistaa pohjoismaiset yhteistyöprojektit. Toimenpiteiden ja panostusten seurannasta raportoidaan Pohjoismaisessa Lauttaliikennöinnin kokouksessa 2019.

Vaxholm 6. syyskuuta 2017

Matti Vehviläinen, johtaja, Varsinais-Suomen ELY-keskus
Mats Rosin, toimitusjohtaja, Suomen Lauttaliikenne
Magnus Eriksson, tekninen tarkastaja, Ahvenanmaan maakuntahallitus
Jan Fritz Hansen, Faerge Sekretariatet Danmark
Anders Werner, varustamojohtaja, Trafikverket Färjerederiet


Liikenneministeri Anne Berner kastoi Suomen ensimmäisen sähkölautan

Finferriesin uusi Elektra-niminen lautta sai tänään 29.5. kasteensa Turun Aurajoen varrella. Kastetilaisuuteen osallistuivat kutsuvieraat ja media. Perinteisen kastetehtävän hoiti aluksen kummi liikenneministeri Anne Berner.

– Oli suuri kunnia saada pääosin sähköllä kulkevan aluksemme kummiksi liikenneministeri Berner. Tämä on meille osoitus siitä, että panostustamme uuteen ympäristöystävälliseen tekniikkaan arvostetaan, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

Elektran energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akut, joita ladataan aina kun alus tulee rantaan. Akkujen rinnalla aluksessa on varmistuksena dieselsähkö, joka voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi kovina jäätalvina tai mahdollisten sähkökatkoksien aikana. Suunnittelukriteereissä on korostettu toimintavarmuutta, jotta lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä ja laadukasta peruspalvelua tuottava alus.

Elektran rakennustyöt aloitettiin viime vuoden huhtikuussa puolalaisella CRIST S.A. –telakalla. Finferries on tyytyväinen yhteistyöhön aluksen toimittajan kanssa. Telakan työnjälki aluksella on laadukasta, minkä näkee jo pelkästään autokannen yksityiskohtien viimeistelystä.

Sähkölauttaan tarvittava moderni tekniikka on Siemensin toimittama.

– Oli turvallista panostaa uuteen tekniikkaan sellaisen yhteistyökumppanin kanssa, jolla on jo aiempaa näyttö toimivasta sähkölautasta, Mats Rosin toteaa viitaten Norjassa liikennöivään Ampere sähkölauttaan, jonka tekniikka on niin ikään Siemensiltä.

Sähkökäyttöinen hybridilautta on aiempia maantielauttoja huomattavasti isompi. Elektra on 97,92 metriä pitkä, 15,20 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus. Liikennöinti Parainen–Nauvo-reitillä aloitetaan kesäkuussa 2017. Uuden aluksen tulo ei tule vaikuttamaan reitin aikatauluihin.
Finferries toivottaa kaikki tervetulleeksi uuden sukupolven aluksen kyytiin!


Tule tutustumaan Suomen ensimmäiseen sähkölauttaan!

Sähkölautta Elektra vierailee Turussa maanantaina 29.5.2017 ja silloin kaikilla kiinnostuneilla on mahdollisuus vierailla lautalla klo 15:00-19:00. Elektra odottelee silloin vieraitaan Aurajoen varrella Forum Marinumin läheisyydessä, Läntisen Rantakadun ja Crichtoninkadun risteyksessä Turussa.


Elektran energialähteinä toimivat ensisijaisesti Siemensin toimittamat maasähköllä ladattavat akkupaketit sekä niiden rinnalla varmistuksena dieselsähkö. Suomen ensimmäinen hybridilautta on uusinta teknologiaa hyödyntävä ja laadukasta peruspalvelua tuottava alus. Parainen-Nauvo reitille tuleva Elektra on myös Suomen suurin maantielautta, joka voi kuljettaa jopa 90 henkilöautoa kerrallaan. Lataa Elektran tekniset tiedot täältä.


Suomen Lauttaliikenne: Haemme neuvotteluratkaisua uhkaavaan työnseisaukseen

Suomen Lauttaliikenne Oy ja Suomen Saaristovarustamo Oy ovat neuvotelleet merenkulun työntekijäjärjestöjen kanssa uudesta yhdistetystä työsopimuksesta. Työntekijäjärjestöt ilmoittivat alkuviikosta, että jos osapuolet eivät pääse neuvottelutulokseen ennen perjantaita 28.4.2017, aloittavat työntekijäjärjestöt kyseisenä päivänä työtaistelut.

Neuvotteluja uudesta työehtosopimuksesta on käyty hyvässä hengessä ja Suomen Lauttaliikenteelle tuli yllätyksenä ja pettymyksenä, että vastapuoli päätti uhata työnseisauksella. Yhtiön tavoitteena on löytää neuvotteluratkaisu, niin, että työnseisaus ei ehtisi astua voimaan. Suomen Lauttaliikenne on tarjonnut sopimusta, jossa nykyisten työntekijöiden työehdot eivät heikkene. Tarjous on reilu myös uusien työntekijöiden työehtojen osalta.

Tilanne on ikävä ja yhtiö pahoittelee matkustajilleen tästä tilanteesta aiheutuvasta epätietoisuudesta.


Tilaa RSS-syöte

2017 Suomen Lauttaliikenne Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.