Ajankohtaista
Järvivesien alhainen vedenkorkeus - 21.10.2025 10:46
Vuoksen vesistön alueella, järvivesi on poikkeuksellisen alhaalla!
Kehotamme kaikkia autoilijoita suureen varovaisuuteen ajaessanne lossille ja/tai sieltä poistuessanne, koska maantien ja vedenpinnan korkeuseron takia lossin ja kalturin (ajosillakkeen) sekä kalturin (ajosillakeen) ja maantien väliin muodostuu kulma, joka autoilijan tulee huomioida erityisesti matalan maavaran ajoneuvoissa tai ajoneuvoissa joissa on pitkä etu-/takaylitys.
Kortesalmi - 19.10.2025 15:53
Lauttapaikka: KortesalmiTilanne: Pienempi vara-alus 44 t max. 25 m
Syy: Telakointi
Lisätietoa: Suoraan lauttapaikalta
Korppoo-Houtskari ja bussiyhteys - 09.10.2025 15:17
Pyydämme huomioimaan, että mikäli haluaa matkustaa Korppoon Galtbystä arkisin klo 10:10 lähtevällä bussilla on siihen sopiva lauttayhteys Houtskarista klo 8:10.
Suomen Lauttaliikenne Oy allekirjoitti ELY-keskuksen kanssa sopimuksen Järvi-Suomen lossiliikenteestä
Suomen Lauttaliikenne Oy allekirjoitti tänään 6.10.2025 Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa sopimuksen koskien ”Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2026–2047 –kilpailutusta.
Yhtiö on laatinut ekologisen liikennekonseptin Järvi-Suomen 12 lossipaikalle, jonka myötä myös reittien kuljetuskapasiteetti nousee reiteillä 90 tonniin, jolloin raskaan liikenteen kantavuusrajoitukset poistuvat reiteiltä.
Järvi-Suomen lossikalusto tullaan uudistamaan ja sähköistämään, jonka myötä liikenteen päästöt laskevat alueella jopa yli 90 % nykytasosta. Ensimmäiset uudistetut lossit aloittavat liikennöinnin Lamposaaren, Kietävälän, Rongonsalmen ja Tappuvirran reiteillä loppuvuodesta 2026. Uuden sopimuksen mukaisesti kaikilla lossipaikoilla aloitetaan liikennöinti uudistetulla kalustolla kesään 2028 mennessä.
14 uuden lossin rakentamisessa hyödynnetään olemassa olevien alusten runkoja, mikä tukee yhtiön ekologisia arvoja. Vanhojen lossirunkojen uusiokäytön myötä vältytään CO2-päästöistä, joita uuden teräksen tuottaminen aiheuttaa. CO2-säästö verrattuna uuden lossin rakentamiseen vastaa noin 2,5 vuoden dieselmekaanisten Järvi-Suomen lossien liikennöinnin aiheuttamia CO2-päästöjä.
”Nyt solmittu 20 vuoden mittainen Järvi-Suomen 12 lauttapaikan sopimus on merkittävä askel kohti hiilineutraalia maantielauttaliikennettä. Lauttaliikennettä tuotetaan jatkossa paremmin, kestävämmin ja kustannustehokkaammin. Liikennesektorilla maantielauttaliikenne on kärkipäässä etenemässä kohti hiilineutraaliutta samalla kun parannamme tienkäyttäjien palvelua. Pitkän tähtäimen tavoitteena on maantielauttaliikenteen hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä, johon kannustamme hankinnoissamme ja sopimuksissamme. Liikenteellisenä tavoitteena on joustava ja kustannustehokas palvelutuotanto, joka huomioi alueelliset liikkumisen ja kuljetusten tarpeet”, kertoo Tapani Jaakkola, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tieinsinööri.
”Olemme erittäin tyytyväisiä, että saamme tuoda Järvi-Suomeen ympäristöystävällistä kalustoa tukemaan strategista visiotamme olla päästöttömän vesiliikenteen edelläkävijä. Tämä on merkittävä askel maantielauttaliikenteen ekologisessa kehittämisessä, missä huomioidaan päästöttömyyden lisäksi myös luonnon monimuotoisuus”, sanoo Finferriesin toimitusjohtaja Håkan Fagerström.
Lisätietoja:
Håkan Fagerström, toimitusjohtaja, Finferries
puh: 040 515 6329, sähköposti: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi
Iniön lisäreitti - 02.10.2025 10:50
Toistaiseksi yhteysalus Kivimo ei aja nostettavaa rahtia. Ilmoitamme liikennetiedotteella kun asia on korjattu.
