Ajankohtaista

Finferriesillä maailman ensimmäinen täysin autonominen lautta-alus

Rolls-Royce ja valtio-omisteinen Suomen Lauttaliikenne -konserni (Finferries) ovat tänään menestyksekkäästi ensimmäisenä maailmassa operoineet Turun saaristossa lautta-alusta täysin autonomisesti.

Lautta-alus Falco navigoi autonomisesti onnistuneesti Paraisten ja Nauvon välillä hyödyntäen Rolls-Roycen Ship Intelligence -teknologiaa ja järjestelmiä. Paluumatka suoritettiin etäoperoidusti.

 Alus suoritti demonstraation aikana 80 kutsuvieraan todistaessa täysin autonomisen merimatkan. Matkan aikana sensori fuusion ja tekoälyn avulla alus havainnoi ja tunnisti ympärillä olevia kohteita sekä suoritti näiden väistämistä. Lisäksi aiemmin kehitetyn autonomisen navigointijärjestelmän avulla alus suoritti autonomisen rantautumisen ilman ihmisen puuttumista operointiin. 

Falcoon on asennettu mittava määrä sensoreita ja kameroita, joiden avulla voidaan luoda ihmissilmää tarkempi yksityiskohtainen ja ajantasainen kuva alusta ympäröivästä tilanteesta. Tilannekuva välitetään noin 50km päähän aluksesta Finferriesin etäoperointikeskukseen Turun keskustassa, jossa päällikkö valvoo autonomista operointia ja on valmis puuttumaan aluksen ohjaukseen etäoperoinnin kautta jos tarpeellista.

Rolls-Royce on ajanut jo pidemmän aikaa autonomia testejä aluksella ja on tähän päivään mennessä kellottanut merikokeita lähes 400 tunnin edestä. Muun muassa autonomista rantautumisjärjestelmää on testattu onnistuneesti. Autonominen rantautumisjärjestelmä muuttaa automaattisesti sekä kurssia että nopeutta aluksen rantautuessa ja näin ollen suorittaa rantautumisen täysin autonomisesti säilyttäen täydellisen tilannetietoisuuden ympäristön suhteen. Merikokeiden aikana törmäyksenestojärjestelmää on testattu erilaisissa olosuhteissa useiden tuntien ajan.

Aiemmin tänä vuonna yhtiöt ilmoittivat kehittävänsä yhdessä strategiaa ja ratkaisuja merenkulun turvallisuuden ja tehokkuuden optimoimiseksi kehittämällä päätöksentekojärjestelmän teknologiaa sekä tulevansa demonstroimaan etäoperoitavan ja autonomisen lautta-aluksen toimintoja.

Yhteisen kehityshankeen, SVAN (Safer Vessel with Autonomous Navigation) myötä, Rolls-Royce ja Finferries jatkoivat vuoden 2017 loppupuolella päättyneessä AAWA (Advanced Autonomous Waterborne Applications) -tutkimushankkeessa aikaansaatujen tulosten hyödyntämistä.

Mikael Mäkinen, Rolls-Royce Marinen Presidentti toteaa että; ” Tämä päivä merkitsee suurta askelta kohti autonomista merenkulkua ja vahvistaa täysin, mistä olemme puhuneet jo usean vuoden ajan, että autonominen meriliikenne tulee tapahtumaan. SVAN on ollut menestyksekäs yhteistyöprojekti Rolls-Roycen ja Finferrieksen välillä ja ihanteellinen mahdollisuus osoittaa maailmalle kuinka älykkäät laivateknologiat tuovat huomattavia etuja alusten turvallisuuteen ja tehokkaaseen operointiin.”

Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin lisää: ” Olemme hyvin ylpeitä siitä, että merenkulun historiaa on jälleen tehty Parainen-Nauvo-reitillä. Ensimmäisenä oli maailmankuulu hybridilauttamme Elektra ja nyt Falco on maailman ensimmäinen täysin autonominen lautta. Modernina varustamona olennaisin tavoitteemme tässä yhteistyössä on ollut lisätä sekä ympäristön että matkustajiemme turvallisuutta. Olemme kuitenkin myös yhtä innoissamme tämän demonstraation tuomista mahdollisuuksista turvallisuudelle, ympäristölle ja autonomiselle merenkululle.” 

Lautta-alus Falco on 53,8 metriä pitkä maantielautta, joka aloitti liikennöinnin vuonna 1993. Falco on varustettu Rolls-Roycen azimuth trustereilla.


Ensimmäinen sähkökelalossi otettiin käyttöön

Ohjausvaijereita pitkin kulkevilla losseilla on pitkät perinteet tuhansien järvien ja saarien Suomessa. Ympäristöarvojen noustessa yhä tärkeämmiksi päätti Finferries aloittaa projektin lossin sähköistämiseksi.
Syksyllä 2017 Finferries valitsi kumppaniksi lossin sähköistämisprojektiin LST Group:iin kuuluvan Laivasähkötyö Oy:n. Kehitystyön tuloksena on Suomen ensimmäinen maasähköllä toimiva sähkökelalossi, joka aloitti liikennöinnin Nauvon Högsarin lossireitillä torstaina 20.9.2018.
Uusi tekniikka tulee vähentämään hiilipäästöjä merkittävästi. Sähkökelalossi saa energiansa suoraan valtakunnanverkosta sähkökaapelia pitkin. Sähkökaapeli kelautuu automaattisesti lossilla sijaitsevaan kelaan ajon aikana. Sähkökelalossilla on varavoimana myös perinteinen dieselgeneraattori mahdollisia sähkökatkoksia ajatellen.
Kokemukset Högsarin lossireitiltä viittaavat jo nyt siihen, että vastaava ympäristöystävällinen tekniikka on toteutuskelpoinen myös monella muulla lossireitillä ympäri Suomea.

- Finferriesin ympäristötavoitteisiin kuuluu päästöjen minimoiminen teknisten ratkaisujen avulla ja on ollut erittäin hienoa kehittää ympäristöystävällinen sähkökelalossi Laivasähkötyön kanssa. Tässä vaiheessa on liian aikaista sanoa mikä tarkalleen on sähkörullalossin hiilipäästö verrattuna perinteiseen lossiin, tai mille reiteille se voisi soveltua, mutta tätä arvioidaan, kun sähkörullalossi on ollut vuoden ajan liikenteessä. Odotamme kuitenkin huomattavasti pienempää hiilijalanjälkeä, kertoo Suomen Lauttaliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mats Rosin.

- Tämä projekti on ollut meille merkittävä mahdollisuus hyödyntää useamman konserniyrityksemme osaamista vaikka toteutuksesta vastasikin Laivasähkötyö Oy. Suunnittelutoimistomme LST Engineering hoiti suunnittelutyöt ja tuotantoyhtiömme LST Production keskusvalmistuksen. Finferriesin kanssa yhteistyö on sujunut hyvin ja olemme ylpeitä voidessamme tukea heitä tällaisissa uusia ratkaisuja vaativissa hankkeissa, toteaa puolestaan Laivasähkötyö Oy:n toimitusjohtaja Juha Hietarinta.


Elektralle jälleen kansainvälinen palkinto

Finferriesin hybridilautta Elektra voitti jo toisen kerran tänä vuonna kansainvälisen palkinnon. Amsterdamissa pidettiin 27.-29.6. maailman suurin merialan käyttövoimia esittelevä kolmipäiväinen tapahtuma, Electric & Hybrid Marine World Expo 2018 , joka huipentui perinteiseen palkintojakotilaisuuteen. Finferriesille ojennettiin tapahtuman pääpalkinto, ”Vuoden Sähkö ja Hybridipropulsiojärjestelmä” (Electric & Hybrid Propulsion System of the Year).

Kyseessä on arvostettu vuosittainen kunniamaininta, joka perustuu kansainvälisen asiantuntijaraadin arvioon innovatiivisten ratkaisujen hyödyntämisestä ja järjestelmän toimintavarmuudesta.

– Finferriesin kokoiselle varustamolle on todella uskomatonta saada näin paljon kansainvälistä tunnustusta hybridilautta Elektran kautta, kommentoi Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin palkintoa.

Hybridilautta Elektra palkittiin tänä keväänä niin ikään kansainvälisillä messuilla Amsterdamissa vuoden aluksena.

– Tämä on jälleen osoitus siitä, että rohkeutemme panostaa uuteen, ympäristöystävälliseen tekniikkaan on ollut oikea ratkaisu. Elektran innovatiivisen käyttövoimajärjestelmän suunnittelussa on ollut monta tahoa mukanana. Erityinen kiitos kuuluu Siemensille, Rolls-Roycelle ja Crist S.A. –telakalle sekä Elektran kanssa työskennelle Finferriesin projektiryhmälle, kiitteli Amsterdamissa palkinnon Finferriesin puolesta vastaanottanut tekninen johtaja Mikko Jukakoski.

Hybridilautta Elektra on viime kesäkuusta lähtien liikennöinyt Parainen-Nauvo-reitillä. Elektran kuljetuskapasiteetti on reitin vanhemman aluksen kapasiteettia 40 % isompi, mutta päästöjä syntyy 60 % vähemmän. Elektran energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akut, joita ladataan aina kun alus tulee rantaan. Akkujen rinnalla aluksessa on varmistuksena dieselsähkö, joka voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi kovina jäätalvina tai mahdollisten sähkökatkoksien aikana.


Elektrasta vuoden alus Amsterdamissa

Finferriesin hybridilautta Elektra voitti kansainvälisen Vuoden Alus -palkinnon Amsterdamissa pidetyn Sulphur Cap 2020 merialan konferenssin aikana. Kyseessä on arvostettu vuosittainen kunniamaininta, jonka valintaan vaikuttavat kansainvälinen asiantuntijaraati sekä avoin äänestys merialan konferenssin nettisivuilla.

Tänä vuonna ehdolla oli 3 asiantuntijaraadin valitsemaa alusta, jotka edustivat alansa kärkeä ympäristöystävällisen tekniikan hyödyntämisessä uudisrakennuksissa: Finferriesin sähkölautta Elektra, Shellin LNG:tä hyödyntävä Cardissa sekä Sovcomflotin niin ikään LNG:llä kulkeva Christophe de Margerie. Voittaja julkistettiin 17.4.2018 Sulphur Cap 2020 illallisgaalan loppuhuipennuksena.

- Olimme todella ylpeitä jo siitä, että Elektra nostettiin kolmen parhaan joukkoon. Pelkästään ehdolla oleminen osoitti meille sen, että innovatiiviset, toimivat ympäristöratkaisut huomioidaan laajalti myös kansainvälisellä tasolla. Finferriesin kokoiselle varustamolle on todellinen kunnia päästä samaan ryhmään isojen, monikansallisten toimijoiden kanssa, joten voitto oli upea yllätys, kertoi Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin palkintojen jakojen jälkeen. Finferriesin toimitusjohtajan kiitospuhe keskittyi yhteistyötahojen merkityksen korostamiseen.

- Elektra on kuitenkin tulos loistavasta yhteistyöstä. Suomen ympäristöystävällisimmän lautan eteen on tehnyt töitä moni eri taho. Tahdon esittää kiitokseni tämän erityisen lautan taustatiimille: konseptin suunnitteli turkulainen Deltamarin, puolalainen Stogda hoiti työsuunnittelun. Aluksen rakennuksesta vastasi Crist S.A. –telakka. Uuden tekniikan kehitti Siemens Trondheimista ja PBS valmisti akut. Latausjärjestelmän toimitti Cavotec. Lämmin kiitos myös toimeksiantajille: Liikennevirastolle ja Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, jotka uskoivat näkemykseen uuden tekniikan mahdollisuuksista. Erityinen kiitos Finferriesin projektipäällikölle ja koko valvontaryhmälle, joille uusi lautta on ollut todella iso ponnistus, totesi Mats Rosin puheessaan.


Finferries mukaan innovatiiviseen One Sea –hankeeseen

Suomen lautta- ja yhteysalusliikenteen markkinajohtaja Finferries liittyy One Sea -ekosysteemiin. One Sea tuo autonomisen meriliikenteen Itämerelle. Yhtiö pyrkii soveltamaan autonomiaan liittyviä teknologioita tulevaisuuden toiminnassaan. One Sea -ekosysteemiin liittymällä Finferries pääsee meriliikenteen autonomian edelläkävijöiden joukkoon.

”Meillä oli alun perin tarkoitus kasvattaa ekosysteemin johtamiseen osallistuvien edelläkävijäyritysten joukkoa kahden vuoden toiminnan jälkeen 2018. Yritysten investointihalu osoittaa sekä autonomisen liikenteen että DIMECCin toimintamallin olevan todella kysyttyä markkinoilla. Toivotamme luonnollisesti uudet tulokkaat tervetulleiksi jo nyt”, toteaa DIMECCin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola.

Finferries operoi Suomen rannikoilla ja sisävesillä, kuljettaen vuosittain 10 miljoonaa matkustajaa ja 4 miljoonaa ajoneuvoa. Finferries pyrkii modernisoimaan aluskantaansa ja osa tätä tehtävää on sisällyttää uusimmat teknologiat uudisrakennuksiin sekä nykyiseen kalustoon. Teknologioiden odotetaan parantavan matkustajaturvallisuutta sekä takaavan parhaat mahdolliset palvelut henkilöille, jotka asuvat lauttayhteyksien päässä. Yritys keskittyy myös vahvasti ympäristöystävällisten teknologioiden kehittämiseen.

”One Sea -ekosysteemiin liittyminen oli seuraava luonnollinen askel modernille lauttavarustamolle, joka Finferries on. Me toimme ensimmäisenä ympäristöystävällisen, sähkökäyttöisen hybridilautan Suomeen ja aluksiamme on myös käytetty AAWA-projektin testitoiminnassa. Meille on tärkeää osallistua DIMECC-yhteistyöhön, missä uusinta teknologiaa hyödynnetään meriliikenteen turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseen”, toteaa Mats Rosin, Finferriesin toimitusjohtaja.

One Sea -johtoryhmän puheenjohtaja Sauli Eloranta on innoissaan ekosysteemin uusista jäsenistä. ”Uudet yhteistyökumppanit edustavat ekosysteemin kannalta merkittäviä toimialoja ja tuovat ekosysteemityöskentelyyn uuden ulottuvuuden. On ensiarvoisen tärkeää saada mukaan varustamonäkökulma, joka tarjoaa inspiroivia testimahdollisuuksia.”

Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa poikkeuksellisen edistynyttä yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin. One Sea -ekosysteemiä johtaa DIMECC Oy.


Tilaa RSS-syöte