Ajankohtaista

Tiedote aikatauluista - 08.07.2014 12:17

Suomen Lauttaliikenne Oy:n ja Suomen Saaristovarustamo Oy:n voimassa olevat aikataulut ovat nettisivuilla www.finferries.fi

Yhtiö ei vastaa aikatauluista, jotka jokin muu taho on linkittänyt muille nettisivuille, eikä päivitystä kyseisille sivuille ole hoidettu.


Öljyntorjunta- ja yhteysalus Otava kastettiin Uudenkaupungin telakalla

Toukokuussa 2013 Uudenkaupungin Työveneen telakalla tuotantoon otettu uudisrakennus on uudenlainen yhteysalus, joka mahdollistaa saaristossa kulkevan yhteysaluksen käytön mahdollisissa öljyntorjuntatehtävissä. Otava tulee liikennöimään Kotka – Pyhtää reitillä, jonka pituus ja haastavat jääolosuhteet asettavat erityisvaatimuksia aluksen suorituskyvylle. Alus on suunniteltu kulkemaan 30 cm paksuisessa jäässä ja laivan rungon muotoilu minimoi polttoainekulutuksen myös korkeammassa aallokossa.

Uusimmalla teknologialla varustetun aluksen pituus on 34,9 metriä, leveys on 9 metriä. Yhteysaluskäytössä Otavan syväys on 2,4 metriä ja öljyntorjuntatehtävissä 2,65 metriä. Alukseen mahtuu 100 matkustajaa ja se voi kuljettaa myös kuorma-auton tai 8 henkilöautoa.

- Olemme iloisia, että Finferries valitsi Uudenkaupungin Työvene Oy:n aluksen valmistajaksi laajan tarjouskilpailun perusteella. Uudenkaupungin Työveneen eduksi, hinnan lisäksi, painoivat telakan hyvä osaaminen saaristoalusten ja öljyntorjunta-alusten rakentajana ja hyvät käyttökokemukset telakan rakentamista aluksista, kertoo Uudenkaupungin Työvene Oy:n toimitusjohtaja Harri Putro.

- Uutta yhteysalusta on odotettu kauan Kotkan saaristoon. Voi sanoa, että Otavan toteutumisen on mahdollistanut paikallisten asukkaiden ja viranomaisten yhteinen tahtotila. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kilpailuttama pitkä sopimus Kotka-Pyhtää –reitille mahdollisti 7,5 miljoonan euron investoinnin uudisrakennukseen. Uusi aluksemme osoittaa, että turvallisuus- ja ympäristötekijät huomioidaan vahvasti myös silloin, kun on kyse saariston ja muiden vesistöalueidemme kehittämisestä, kertoo Suomen Lauttaliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mats Rosin.


Yhteysalus Jurmo II myydään Ruotsiin

Alus on rakennettu Suomessa 1975 ja pidennetty 1984, ja se on aiemmin liikennöinyt mm. Turun saaristossa, viimeksi Iniön reitillä vuoden 2012 loppuun asti, jonka jälkeen se kilpailutuksen kautta korvattiin toisella aluksella. Lisätietoa: Mats Rosin, toimitusjohtaja, Finferries: +358 400 522037 Anders Werner, toimitusjohtaja Färjerederiet, Trafikverket Färjerederi: +46 70 676 1570


Yhteysalusreitti Kotka-Pyhtää 1.1.2014 lähtien

Yhteysalusreitti Kotka-Pyhtää 1.1.2014 lähtien

Liikennöinti Kotka-Pyhtää yhteysalusreitillä siirtyy Finferriesin vastuulle 1.1.2014. Reittialueen väylä- ja laiturityöt jatkuvat ja valmistunevat keväällä 2014. Uudenkaupungin Työvene Oy:ltä tilattu uusi öljyntorjunta- ja yhteysalus valmistuu kesällä 2014.

Finferries on 7.11.2013 tehnyt Suomenlahden Yhteysliikenne Oy:n kanssa sopimuksen siitä, että yhteysalus Tekla I (ent. Skarpen) jatkaa liikennöintiä Kotka-Pyhtää -reitillä 1.1.2014 lähtien kesään 2014 asti. Finferriesin yhteysalus Finnö siirretään vara-alukseksi Kotkaan, kunnes uudisrakennus on asetettu liikenteeseen. Yhteysalus Tekla I jää tuolloin vara-alukseksi sekä täydentämään sesonkitarvettta.


Suomen Lauttaliikenne tilaa täysin uudentyyppisen yhteys- ja öljyntorjunta-aluksen

- Tämä uudisrakennus näyttää kehityssuunnan yhteysalusliikenteelle. Moderni monitoimialus ei palvele ainoastaan matkustajia vaan on myös tärkeässä roolissa herkkien vesistöalueiden säilymisen turvaamisessa, toteaa Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

Uusimmalla teknologialla varustetun aluksen pituus on 34,9 metriä, leveys on 9 metriä ja matkustajien maksimimäärä 100. Öljyntorjuntatehtävissä alukseen voidaan kerätä kerrallaan 100 m3 öljypitoista merivettä. Yhteysaluskäytössä sen syväys on 2,4 metriä ja öljyntorjuntatehtävissä 2,65 metriä.

Tarjouspyyntö lähetettiin yli kymmenelle telakalle. Uudenkaupungin Työvene Oy oli tarkasti harkittu valinta

- Uudenkaupungin telakalla on paljon kokemusta vastaavan kokoisten alusten rakentamisesta sekä erikoisaluksista. Olemme myös tyytyväisiä siitä, että yhteistyökumppanina on suomalainen telakka, kuten aiemmissakin uudisrakennuksissamme. Kokemuksemme mukaan suomalainen työ on laadultaan maailman kärkitasoa, Rosin lisää.

- Uusi alustyyppi rakennettaan alusta loppuun Uudenkaupungin telakallamme. Aluksen rakentaminen tuo telakalle töitä noin 50 miestyövuoden edestä, joten olemme tietenkin erittäin tyytyväisiä tilauksen varmistumisesta ja pyrimme parhaamme mukaan täyttämään alukselle asetetut vaatimukset ja odotukset, kertoo Uudenkaupungin Työveneen toimitusjohtaja Harri Putro,


Tilaa RSS-syöte

2017 Suomen Lauttaliikenne Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.