Ajankohtaista

Koronavirustilanne ei tällä hetkellä vaikuta liikennöintiin

Asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää. Noudatamme viranomaisten ohjeistuksia, kuten THL:n ja ELY-keskuksen. Mahdollisista poikkeuksista tiedotetaan nettisivuillamme ja mobiilisovelluksessamme.

Autolla matkustavia suosittelemme pysymään autossa koko matkan ajan.

Käytämme siivouksessa desinfioivia puhdistusaineita ja tulemme tehostamaan siivouksissamme pintojen pyyhkimistä sekä saippua- ja käsipaperitäyttöjä.

Muistutamme myös kaikkia matkustajia huolehtimaan hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta (katso THL:n sivut).

Koronavirustilanteen vuoksi lopetamme väliaikaisesti kahvilatoiminnan aluksillamme (koskee Auraa ja Stellaa).

Auralla ja Auroralla suljetaan  yläkanella oleva matkustamo. Molempien autokannelta löytyy myös pieni matkustamo ja wc, jotka pidetään auki.

Päivitys 27.3.: Finferriesin alusten miehistö kiittää kaikkia matkustajia siitä, että ylläolevaa ohjeistusta on noudatettu hyvin. Lisätään kanssakäymistä sitten taas, kun epidemia on saatu kuriin! 


Räisälän jäätie - 28.01.2020 11:55

Räisälän jäätien kantavuus 17TN, telipaino 11TN, akselipaino 9TN ja suurin sallittu nopeus 30 km/h


Finferries tuo Suomen maantielauttaliikenteeseen uutta, ympäristöystävällistä kalustoa

Suomen Lauttaliikenne Oy, Finferries, on allekirjoittanut palvelusopimukset ELY-keskuksen kanssa koskien 40 maantielauttareittiä Suomessa. Reitit on jaettu 4 sopimuskokonaisuuteen joiden pituudet vaihtelevat 6 - 10 vuoden välillä. Uudet sopimukset nostavat usealla reitillä palvelutasoa ja tuovat herkille vesistöalueille myös uusia, ympäristöystävällisiä lautta-aluksia ja losseja.

- Nämä sopimukset mahdollistavat muun muassa 2 uuden hybridilautan tuomisen vilkkaimmille reiteillemme Saaristotielle. Myös monet uudelleenjärjestelyt nostavat kapasiteettia useilla reiteillä. On hienoa, että ELY-keskus haluaa näin pitkäjänteisesti panostaa maantielauttayhteyksien kehittämiseen. Tämä tulee näkymään positiivisesti sekä matkustajiemme että henkilökuntamme arjessa. Pitkät sopimukset mahdollistavat investoinnin uuteen, ympäristöystävälliseen tekniikkaan, toteaa Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.


Parainen-Nauvo –reitin palvelutaso nousee vuodesta 2023 alkaen, kun nykyisen hybridilautta Elektran rinnalla alkaa liikennöidä vastaava, tekniikaltaan päivitetty hybridilautta. Tämä nostaa lauttapaikan ajoneuvokapasiteettia ja vähentää reitin hiilidioksidipäästöjä jopa yli 60 %. Lauttapaikalla päästään kahdella hybridilautalla jopa parempiin liikennesuoritteisiin kuin nyt kolmella lautalla. Uuden lautan energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akkupaketit sekä niiden rinnalla varmistuksena dieselgeneraattorit.


Nauvo-Korppoo –reitin lauttapaikan välityskyky paranee oleellisesti, kun nykyisen päälautan korvaa uusi vuonna 2023 liikennöinnin aloittava hybridilossi. Lauttapaikan kapasiteetti kasvaa yli 60 % nykyisestä 30 ajoneuvon tasosta. Samalla paikalliset hiilidioksidipäästöt vähenevät yli 60 %.


Myös Skåldön reitin kantavuus paranee ja hiilijalanjälki pienenee oleellisesti, kun nykyisen kantavuudeltaan 90 tonnin lossin korvaa vuodesta 2022 alkaen 150 tonnin ympäristöystävällinen lossi.

Uudet sopimukset tuovat kaluston uudelleensijoittelulla isomman maantielautan myös seuraaville reiteille: Arvinsalmi, Hanhivirta, Palva, Korppoo-Norrskata, Kustavi-Iniö ja Bergö.

- Tämä on hyvä osoitus siitä, kuinka kilpailuttaja haastaa mukaan yhteisiin ympäristötalkoisiin. Antaahan tämä myös luottamusta ja tulevaisuuden toivoa kaikille heille, jotka asuvat saaristossa tai vesistöalueilla. On todella hienoa, että Finferries pääsee toteuttamaan näitä uudistuksia ja aiomme viedä jokaisen niistä maaliin, vastuullisesti ja hyvällä tekemisen meiningillä, kiteyttää Rosin.


Mergus lautta-aluksella läheltä piti –tilanne 13.11.2019

Lautta-alus Merguksella on tapahtunut läheltä piti –tilanne tänään klo 12:48 matkustaja-rahtilaiva Finnswanin kanssa.
Yhtiö on raportoinut tapahtuneesta viranomaisille ja tilannetta selvitetään.

Lautta-aluksella oli tapahtumahetkellä 2 matkustajaa ja 3 miehistön jäsentä. Mergus teki väistöliikkeen yhteentörmäyksen välttämiseksi.
Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa ja alus jatkaa liikennettä normaalin aikataulun mukaisesti.

Lisätietoja: Turvallisuus- ja liikennejohtaja Pasi Roos, puh 050 541 0838


Finferries tilaa uuden ympäristöystävällisen hybridilautan

Ympäristötyö lauttaliikenteessä jatkuu –
Finferries tilaa ympäristöystävällisen hybridilautan Ahvenanmaan liikenteeseen


Finferries on tilannut uuden sähkökäyttöisen hybridilautan. Ympäristöystävällinen lautta tulee liikenteeseen Ahvenanmaan maakuntahallituksen kilpailuttamalle Föglön reitille. Lautan liikennöinnistä ja ylläpidosta vastaa yhtiön ahvenanmaalainen osakkuusyhtiö Ansgar Ab.
Uuden lautan energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akkupaketit sekä niiden rinnalla varmistuksena dieselgeneraattorit. Suunnittelukriteereissä on korostettu mm. matkustusmukavuutta ja toimintavarmuutta. Lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä vähäpäästöinen alus.

Sähkökäyttöinen hybridilautta tulee olemaan 100,5 metriä pitkä, 17,4 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus. Liikennöinti Ahvenanmaan Föglön reitillä aloitetaan 1.4.2022.
Finferriesin edellinen uudislautta, Suomen ensimmäinen hybridilautta Elektra, toimii vertailukohtana uuden lautan suunnittelulle.
- Ympäristöystävällinen Elektra on ollut menestys. Sen innovatiivinen hybridijärjestelmä on saanut lukuisia kansainvälisiä palkintoja. Aiempia maantielauttoja isompi Elektra on muuttanut täysin liikenteen sujuvuuden Suomen vilkkaimmalla lauttareitillä Paraisista Nauvoon, kertoo Suomen Lauttaliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mats Rosin.
Uuden hybridilautan toimittajaksi valikoitui pitkän ja yksityiskohtaisen valintaprosessin jälkeen Elektrankin rakentanut puolalainen Crist telakka. Sopimus sisältää myös option toisesta vastaavasta hybridilautasta. Finferries lähetti kilpailutusta varten tarjouspyyntöjä 23 telakalle, joista 6 oli kotimaisia. Suomalaisista telakoista ainoastaan yksi antoi tarjouksen.
- On hienoa, että tiedämme aluksen rakentuvan kokeneissa käsissä ja odotamme vähintään yhtä luotettavaa ja laadukasta lopputulosta kuin Elektra. Toki oli pettymys huomata, että ainoan suomalaisen telakan tarjous oli merkittävästi
kalliimpi kuin tarjouskilpailun voittajan, toteaa Rosin.
Aluksella käytettävän uuden tekniikan toimittaa Siemens, joka niin ikään toimitti innovatiivisen hybridijärjestelmän myös Elektralle.
- Voisi sanoa, että uusi alus on Elektra 2.0. Tekniikka on tällä saralla kehittynyt huikeasti viime vuosina. Tarjoamme matkustajille ympäristöystävällisen ja toimintavarman lautan, Rosin kiteyttää.


Tilaa RSS-syöte

2017 Suomen Lauttaliikenne Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.