Ajankohtaista

Mergus lautta-aluksella läheltä piti –tilanne 13.11.2019

Lautta-alus Merguksella on tapahtunut läheltä piti –tilanne tänään klo 12:48 matkustaja-rahtilaiva Finnswanin kanssa.
Yhtiö on raportoinut tapahtuneesta viranomaisille ja tilannetta selvitetään.

Lautta-aluksella oli tapahtumahetkellä 2 matkustajaa ja 3 miehistön jäsentä. Mergus teki väistöliikkeen yhteentörmäyksen välttämiseksi.
Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa ja alus jatkaa liikennettä normaalin aikataulun mukaisesti.

Lisätietoja: Turvallisuus- ja liikennejohtaja Pasi Roos, puh 050 541 0838


Finferries tilaa uuden ympäristöystävällisen hybridilautan

Ympäristötyö lauttaliikenteessä jatkuu –
Finferries tilaa ympäristöystävällisen hybridilautan Ahvenanmaan liikenteeseen


Finferries on tilannut uuden sähkökäyttöisen hybridilautan. Ympäristöystävällinen lautta tulee liikenteeseen Ahvenanmaan maakuntahallituksen kilpailuttamalle Föglön reitille. Lautan liikennöinnistä ja ylläpidosta vastaa yhtiön ahvenanmaalainen osakkuusyhtiö Ansgar Ab.
Uuden lautan energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akkupaketit sekä niiden rinnalla varmistuksena dieselgeneraattorit. Suunnittelukriteereissä on korostettu mm. matkustusmukavuutta ja toimintavarmuutta. Lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä vähäpäästöinen alus.

Sähkökäyttöinen hybridilautta tulee olemaan 100,5 metriä pitkä, 17,4 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus. Liikennöinti Ahvenanmaan Föglön reitillä aloitetaan 1.4.2022.
Finferriesin edellinen uudislautta, Suomen ensimmäinen hybridilautta Elektra, toimii vertailukohtana uuden lautan suunnittelulle.
- Ympäristöystävällinen Elektra on ollut menestys. Sen innovatiivinen hybridijärjestelmä on saanut lukuisia kansainvälisiä palkintoja. Aiempia maantielauttoja isompi Elektra on muuttanut täysin liikenteen sujuvuuden Suomen vilkkaimmalla lauttareitillä Paraisista Nauvoon, kertoo Suomen Lauttaliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mats Rosin.
Uuden hybridilautan toimittajaksi valikoitui pitkän ja yksityiskohtaisen valintaprosessin jälkeen Elektrankin rakentanut puolalainen Crist telakka. Sopimus sisältää myös option toisesta vastaavasta hybridilautasta. Finferries lähetti kilpailutusta varten tarjouspyyntöjä 23 telakalle, joista 6 oli kotimaisia. Suomalaisista telakoista ainoastaan yksi antoi tarjouksen.
- On hienoa, että tiedämme aluksen rakentuvan kokeneissa käsissä ja odotamme vähintään yhtä luotettavaa ja laadukasta lopputulosta kuin Elektra. Toki oli pettymys huomata, että ainoan suomalaisen telakan tarjous oli merkittävästi
kalliimpi kuin tarjouskilpailun voittajan, toteaa Rosin.
Aluksella käytettävän uuden tekniikan toimittaa Siemens, joka niin ikään toimitti innovatiivisen hybridijärjestelmän myös Elektralle.
- Voisi sanoa, että uusi alus on Elektra 2.0. Tekniikka on tällä saralla kehittynyt huikeasti viime vuosina. Tarjoamme matkustajille ympäristöystävällisen ja toimintavarman lautan, Rosin kiteyttää.


Finferriesillä maailman ensimmäinen täysin autonominen lautta-alus

Rolls-Royce ja valtio-omisteinen Suomen Lauttaliikenne -konserni (Finferries) ovat tänään menestyksekkäästi ensimmäisenä maailmassa operoineet Turun saaristossa lautta-alusta täysin autonomisesti.

Lautta-alus Falco navigoi autonomisesti onnistuneesti Paraisten ja Nauvon välillä hyödyntäen Rolls-Roycen Ship Intelligence -teknologiaa ja järjestelmiä. Paluumatka suoritettiin etäoperoidusti.

 Alus suoritti demonstraation aikana 80 kutsuvieraan todistaessa täysin autonomisen merimatkan. Matkan aikana sensori fuusion ja tekoälyn avulla alus havainnoi ja tunnisti ympärillä olevia kohteita sekä suoritti näiden väistämistä. Lisäksi aiemmin kehitetyn autonomisen navigointijärjestelmän avulla alus suoritti autonomisen rantautumisen ilman ihmisen puuttumista operointiin. 

Falcoon on asennettu mittava määrä sensoreita ja kameroita, joiden avulla voidaan luoda ihmissilmää tarkempi yksityiskohtainen ja ajantasainen kuva alusta ympäröivästä tilanteesta. Tilannekuva välitetään noin 50km päähän aluksesta Finferriesin etäoperointikeskukseen Turun keskustassa, jossa päällikkö valvoo autonomista operointia ja on valmis puuttumaan aluksen ohjaukseen etäoperoinnin kautta jos tarpeellista.

Rolls-Royce on ajanut jo pidemmän aikaa autonomia testejä aluksella ja on tähän päivään mennessä kellottanut merikokeita lähes 400 tunnin edestä. Muun muassa autonomista rantautumisjärjestelmää on testattu onnistuneesti. Autonominen rantautumisjärjestelmä muuttaa automaattisesti sekä kurssia että nopeutta aluksen rantautuessa ja näin ollen suorittaa rantautumisen täysin autonomisesti säilyttäen täydellisen tilannetietoisuuden ympäristön suhteen. Merikokeiden aikana törmäyksenestojärjestelmää on testattu erilaisissa olosuhteissa useiden tuntien ajan.

Aiemmin tänä vuonna yhtiöt ilmoittivat kehittävänsä yhdessä strategiaa ja ratkaisuja merenkulun turvallisuuden ja tehokkuuden optimoimiseksi kehittämällä päätöksentekojärjestelmän teknologiaa sekä tulevansa demonstroimaan etäoperoitavan ja autonomisen lautta-aluksen toimintoja.

Yhteisen kehityshankeen, SVAN (Safer Vessel with Autonomous Navigation) myötä, Rolls-Royce ja Finferries jatkoivat vuoden 2017 loppupuolella päättyneessä AAWA (Advanced Autonomous Waterborne Applications) -tutkimushankkeessa aikaansaatujen tulosten hyödyntämistä.

Mikael Mäkinen, Rolls-Royce Marinen Presidentti toteaa että; ” Tämä päivä merkitsee suurta askelta kohti autonomista merenkulkua ja vahvistaa täysin, mistä olemme puhuneet jo usean vuoden ajan, että autonominen meriliikenne tulee tapahtumaan. SVAN on ollut menestyksekäs yhteistyöprojekti Rolls-Roycen ja Finferrieksen välillä ja ihanteellinen mahdollisuus osoittaa maailmalle kuinka älykkäät laivateknologiat tuovat huomattavia etuja alusten turvallisuuteen ja tehokkaaseen operointiin.”

Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin lisää: ” Olemme hyvin ylpeitä siitä, että merenkulun historiaa on jälleen tehty Parainen-Nauvo-reitillä. Ensimmäisenä oli maailmankuulu hybridilauttamme Elektra ja nyt Falco on maailman ensimmäinen täysin autonominen lautta. Modernina varustamona olennaisin tavoitteemme tässä yhteistyössä on ollut lisätä sekä ympäristön että matkustajiemme turvallisuutta. Olemme kuitenkin myös yhtä innoissamme tämän demonstraation tuomista mahdollisuuksista turvallisuudelle, ympäristölle ja autonomiselle merenkululle.” 

Lautta-alus Falco on 53,8 metriä pitkä maantielautta, joka aloitti liikennöinnin vuonna 1993. Falco on varustettu Rolls-Roycen azimuth trustereilla.


Ensimmäinen sähkökelalossi otettiin käyttöön

Ohjausvaijereita pitkin kulkevilla losseilla on pitkät perinteet tuhansien järvien ja saarien Suomessa. Ympäristöarvojen noustessa yhä tärkeämmiksi päätti Finferries aloittaa projektin lossin sähköistämiseksi.
Syksyllä 2017 Finferries valitsi kumppaniksi lossin sähköistämisprojektiin LST Group:iin kuuluvan Laivasähkötyö Oy:n. Kehitystyön tuloksena on Suomen ensimmäinen maasähköllä toimiva sähkökelalossi, joka aloitti liikennöinnin Nauvon Högsarin lossireitillä torstaina 20.9.2018.
Uusi tekniikka tulee vähentämään hiilipäästöjä merkittävästi. Sähkökelalossi saa energiansa suoraan valtakunnanverkosta sähkökaapelia pitkin. Sähkökaapeli kelautuu automaattisesti lossilla sijaitsevaan kelaan ajon aikana. Sähkökelalossilla on varavoimana myös perinteinen dieselgeneraattori mahdollisia sähkökatkoksia ajatellen.
Kokemukset Högsarin lossireitiltä viittaavat jo nyt siihen, että vastaava ympäristöystävällinen tekniikka on toteutuskelpoinen myös monella muulla lossireitillä ympäri Suomea.

- Finferriesin ympäristötavoitteisiin kuuluu päästöjen minimoiminen teknisten ratkaisujen avulla ja on ollut erittäin hienoa kehittää ympäristöystävällinen sähkökelalossi Laivasähkötyön kanssa. Tässä vaiheessa on liian aikaista sanoa mikä tarkalleen on sähkörullalossin hiilipäästö verrattuna perinteiseen lossiin, tai mille reiteille se voisi soveltua, mutta tätä arvioidaan, kun sähkörullalossi on ollut vuoden ajan liikenteessä. Odotamme kuitenkin huomattavasti pienempää hiilijalanjälkeä, kertoo Suomen Lauttaliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mats Rosin.

- Tämä projekti on ollut meille merkittävä mahdollisuus hyödyntää useamman konserniyrityksemme osaamista vaikka toteutuksesta vastasikin Laivasähkötyö Oy. Suunnittelutoimistomme LST Engineering hoiti suunnittelutyöt ja tuotantoyhtiömme LST Production keskusvalmistuksen. Finferriesin kanssa yhteistyö on sujunut hyvin ja olemme ylpeitä voidessamme tukea heitä tällaisissa uusia ratkaisuja vaativissa hankkeissa, toteaa puolestaan Laivasähkötyö Oy:n toimitusjohtaja Juha Hietarinta.


Elektralle jälleen kansainvälinen palkinto

Finferriesin hybridilautta Elektra voitti jo toisen kerran tänä vuonna kansainvälisen palkinnon. Amsterdamissa pidettiin 27.-29.6. maailman suurin merialan käyttövoimia esittelevä kolmipäiväinen tapahtuma, Electric & Hybrid Marine World Expo 2018 , joka huipentui perinteiseen palkintojakotilaisuuteen. Finferriesille ojennettiin tapahtuman pääpalkinto, ”Vuoden Sähkö ja Hybridipropulsiojärjestelmä” (Electric & Hybrid Propulsion System of the Year).

Kyseessä on arvostettu vuosittainen kunniamaininta, joka perustuu kansainvälisen asiantuntijaraadin arvioon innovatiivisten ratkaisujen hyödyntämisestä ja järjestelmän toimintavarmuudesta.

– Finferriesin kokoiselle varustamolle on todella uskomatonta saada näin paljon kansainvälistä tunnustusta hybridilautta Elektran kautta, kommentoi Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin palkintoa.

Hybridilautta Elektra palkittiin tänä keväänä niin ikään kansainvälisillä messuilla Amsterdamissa vuoden aluksena.

– Tämä on jälleen osoitus siitä, että rohkeutemme panostaa uuteen, ympäristöystävälliseen tekniikkaan on ollut oikea ratkaisu. Elektran innovatiivisen käyttövoimajärjestelmän suunnittelussa on ollut monta tahoa mukanana. Erityinen kiitos kuuluu Siemensille, Rolls-Roycelle ja Crist S.A. –telakalle sekä Elektran kanssa työskennelle Finferriesin projektiryhmälle, kiitteli Amsterdamissa palkinnon Finferriesin puolesta vastaanottanut tekninen johtaja Mikko Jukakoski.

Hybridilautta Elektra on viime kesäkuusta lähtien liikennöinyt Parainen-Nauvo-reitillä. Elektran kuljetuskapasiteetti on reitin vanhemman aluksen kapasiteettia 40 % isompi, mutta päästöjä syntyy 60 % vähemmän. Elektran energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akut, joita ladataan aina kun alus tulee rantaan. Akkujen rinnalla aluksessa on varmistuksena dieselsähkö, joka voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi kovina jäätalvina tai mahdollisten sähkökatkoksien aikana.


Tilaa RSS-syöte

2017 Suomen Lauttaliikenne Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.