Ajankohtaista

Lauttarantojen peruskorjausurakka Hanhivirran lauttapaikalla 1.8.-31.10.2020 - 29.07.2020 12:52

Maanteillä 471 Hanhivirran lauttapaikalla Enonkoskella toteutetaan ajalla 1.8.2020-31.10.2020 lauttarantojen peruskorjausurakka. Tilaaja on Varsinais-Suomen ELY-keskus. Toimenpiteellä mahdollistetaan suuremman lossikaluston käyttöönotto lauttapaikalla. Rakennustöistä aiheutuu meluhaittaa ja liikenteen häiriöitä lautta-/tieliikenteeseen.

Lauttapaikkojen maatuet peruskorjataan ja korotetaan. Urakka-aika Hanhivirrassa on 1.8.-31.10.2020.
Töiden aikana lauttapaikalla liikenne ohjataan kiertotielle tilapäisten elementtimaatukien avulla.

Muuttuvien liikennejärjestelyjen vuoksi kehotamme tienkäyttäjiä varovaisuuteen sekä tarkkaavaisuuteen.

Osa töistä on meluavaa. Meluhaittojen välttämiseksi urakoitsija toteuttaa työt pääasiassa päiväsaikaan ja arkipäivisin.

Urakan aikana saattaa lauttapaikalla esiintyä liikennekatkoksia, joista myös Suomen Lauttaliikenne Oy pyrkii tiedottamaan etukäteen.

Urakoitsija on Savon Kuljetus Oy:
Sakari Vesa Työpäällikkö sakari.vesa@savonkuljetus.fi Tel. 044 727 2656
Janne Ikonen Työnjohtaja janne.ikonen@savonkuljetus.fi Tel. 044 727 2522


Nauvo-Korppoo - 29.06.2020 12:48

Lauttarantatöitä Nauvo-Korppoo -välillä, muutoksia lauttojen liikennöinnissä

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää Saaristotiellä Pärnäisten ja Retaisten rannoilla muutos- ja parannustöitä lauttarannoilla ja yhteysaluslaiturilla. Nyt rakennettavilla maatuilla mahdollistetaan uuden hybridilautan liikennöinti vuonna 2023 ja Saaristotien pullonkaulan poistaminen.

Lautta- ja yhteysalusliikennettä hoidetaan töiden aikana mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti. Lauttojen ja yhteysaluksen käyttäjiä pyydetään varautumaan liikennehäiriöihin sekä liikenteen ajoittaiseen ruuhkautumiseen töiden aikana. Myös voimassa oleviin lauttojen ja yhteysaluksen aikatauluihin saattaa tulla muutoksia ja vuoroja voidaan joutua perumaan.

Töiden aikana rannoilla joudutaan tekemään tilapäisiä liikennejärjestelyjä, joiden vuoksi ELY-keskus kehoittaa  autoilijoita ja muita tienkäyttäjiä tarkkaavaisuuteen. Lauttarannoilla liikenne ohjataan väliaikaisille maatuille ja kiertoteille ajalla 1.7.2020-15.12.2020. 

Töiden aikana liikennekatkoksia saattaa esiintyä arkipäivisin maanantaista torstaihin kello 06:00–21:00 välisenä aikana. Kunkin yksittäisen katkon enimmäiskesto on rajoitettu 60 minuuttiin ja päivää kohden katkoja saa olla enintään kolme kappaletta. Yksittäisten liikennekatkojen väli on vähintään 2 tuntia, jotta mahdollinen liikenneruuhka saadaan purettua. Liikenteen katkaiseminen kokonaan on mahdollista arkipäivisin maanantaista torstaihin kello 21:00–06:00 välisenä aikana, kuitenkin niin, että hälytysajoneuvoliikenne voidaan tarvittaessa hoitaa. Töiden aikana saattaa esiintyä tilapäisesti myös muita katkoja lautta-, yhteysalus- ja tieliikenteeseen. Liikennekatkoksia ei sallita perjantain kello 17.00 ja maanantain kello 06.00 välisenä aikana, jotta liikennettä ei häiritä ruuhkaisimpina ajankohtina.

Osa töistä on melua aiheuttavaa porapaalutusta. Meluhaittojen välttämiseksi urakoitsija toteuttaa työt pääasiassa päiväsaikaan ja arkipäivisin.

TMFG:n tieliikennekeskus tiedottaa töiden aikaisista tieliikenteen katkoista. Urakoitsija ilmoittaa liikenteen katkoista myös kohdennetusti halukkaille sähköpostitse. Jos haluat mukaan sähköpostijakelulistalle, listalle voi ilmoittautua urakoitsijana toimivan Destia Oy:n työpäällikölle (yhteystiedot alla). Lyhyistä enintään 1 tunnin liikennekatkoista tiedotetaan 1-2 vrk etukäteen. Pidemmistä yöaikaisista liikennekatkoista tiedotetaan 3-4 vrk etukäteen.
Urakan päätoteuttajana toimii Destia Oy.


LISÄTIETOJA
- Varsinais-Suomen ELY-keskus: tieinsinööri Tapani Jaakkola, 0295 022 791, tapani.jaakkola@ely-keskus.fi
- Destia Oy: työpäällikkö Jaakko Vanha-Kuitti, 040 167 8797, jaakko.vanha-kuitti@destia.fi


Finferries tuo Suomen maantielauttaliikenteeseen uutta, ympäristöystävällistä kalustoa

Suomen Lauttaliikenne Oy, Finferries, on allekirjoittanut palvelusopimukset ELY-keskuksen kanssa koskien 40 maantielauttareittiä Suomessa. Reitit on jaettu 4 sopimuskokonaisuuteen joiden pituudet vaihtelevat 6 - 10 vuoden välillä. Uudet sopimukset nostavat usealla reitillä palvelutasoa ja tuovat herkille vesistöalueille myös uusia, ympäristöystävällisiä lautta-aluksia ja losseja.

- Nämä sopimukset mahdollistavat muun muassa 2 uuden hybridilautan tuomisen vilkkaimmille reiteillemme Saaristotielle. Myös monet uudelleenjärjestelyt nostavat kapasiteettia useilla reiteillä. On hienoa, että ELY-keskus haluaa näin pitkäjänteisesti panostaa maantielauttayhteyksien kehittämiseen. Tämä tulee näkymään positiivisesti sekä matkustajiemme että henkilökuntamme arjessa. Pitkät sopimukset mahdollistavat investoinnin uuteen, ympäristöystävälliseen tekniikkaan, toteaa Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.


Parainen-Nauvo –reitin palvelutaso nousee vuodesta 2023 alkaen, kun nykyisen hybridilautta Elektran rinnalla alkaa liikennöidä vastaava, tekniikaltaan päivitetty hybridilautta. Tämä nostaa lauttapaikan ajoneuvokapasiteettia ja vähentää reitin hiilidioksidipäästöjä jopa yli 60 %. Lauttapaikalla päästään kahdella hybridilautalla jopa parempiin liikennesuoritteisiin kuin nyt kolmella lautalla. Uuden lautan energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akkupaketit sekä niiden rinnalla varmistuksena dieselgeneraattorit.


Nauvo-Korppoo –reitin lauttapaikan välityskyky paranee oleellisesti, kun nykyisen päälautan korvaa uusi vuonna 2023 liikennöinnin aloittava hybridilossi. Lauttapaikan kapasiteetti kasvaa yli 60 % nykyisestä 30 ajoneuvon tasosta. Samalla paikalliset hiilidioksidipäästöt vähenevät yli 60 %.


Myös Skåldön reitin kantavuus paranee ja hiilijalanjälki pienenee oleellisesti, kun nykyisen kantavuudeltaan 90 tonnin lossin korvaa vuodesta 2022 alkaen 150 tonnin ympäristöystävällinen lossi.

Uudet sopimukset tuovat kaluston uudelleensijoittelulla isomman maantielautan myös seuraaville reiteille: Arvinsalmi, Hanhivirta, Palva, Korppoo-Norrskata, Kustavi-Iniö ja Bergö.

- Tämä on hyvä osoitus siitä, kuinka kilpailuttaja haastaa mukaan yhteisiin ympäristötalkoisiin. Antaahan tämä myös luottamusta ja tulevaisuuden toivoa kaikille heille, jotka asuvat saaristossa tai vesistöalueilla. On todella hienoa, että Finferries pääsee toteuttamaan näitä uudistuksia ja aiomme viedä jokaisen niistä maaliin, vastuullisesti ja hyvällä tekemisen meiningillä, kiteyttää Rosin.


Mergus lautta-aluksella läheltä piti –tilanne 13.11.2019

Lautta-alus Merguksella on tapahtunut läheltä piti –tilanne tänään klo 12:48 matkustaja-rahtilaiva Finnswanin kanssa.
Yhtiö on raportoinut tapahtuneesta viranomaisille ja tilannetta selvitetään.

Lautta-aluksella oli tapahtumahetkellä 2 matkustajaa ja 3 miehistön jäsentä. Mergus teki väistöliikkeen yhteentörmäyksen välttämiseksi.
Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa ja alus jatkaa liikennettä normaalin aikataulun mukaisesti.

Lisätietoja: Turvallisuus- ja liikennejohtaja Pasi Roos, puh 050 541 0838


Finferries tilaa uuden ympäristöystävällisen hybridilautan

Ympäristötyö lauttaliikenteessä jatkuu –
Finferries tilaa ympäristöystävällisen hybridilautan Ahvenanmaan liikenteeseen


Finferries on tilannut uuden sähkökäyttöisen hybridilautan. Ympäristöystävällinen lautta tulee liikenteeseen Ahvenanmaan maakuntahallituksen kilpailuttamalle Föglön reitille. Lautan liikennöinnistä ja ylläpidosta vastaa yhtiön ahvenanmaalainen osakkuusyhtiö Ansgar Ab.
Uuden lautan energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akkupaketit sekä niiden rinnalla varmistuksena dieselgeneraattorit. Suunnittelukriteereissä on korostettu mm. matkustusmukavuutta ja toimintavarmuutta. Lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä vähäpäästöinen alus.

Sähkökäyttöinen hybridilautta tulee olemaan 100,5 metriä pitkä, 17,4 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus. Liikennöinti Ahvenanmaan Föglön reitillä aloitetaan 1.4.2022.
Finferriesin edellinen uudislautta, Suomen ensimmäinen hybridilautta Elektra, toimii vertailukohtana uuden lautan suunnittelulle.
- Ympäristöystävällinen Elektra on ollut menestys. Sen innovatiivinen hybridijärjestelmä on saanut lukuisia kansainvälisiä palkintoja. Aiempia maantielauttoja isompi Elektra on muuttanut täysin liikenteen sujuvuuden Suomen vilkkaimmalla lauttareitillä Paraisista Nauvoon, kertoo Suomen Lauttaliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mats Rosin.
Uuden hybridilautan toimittajaksi valikoitui pitkän ja yksityiskohtaisen valintaprosessin jälkeen Elektrankin rakentanut puolalainen Crist telakka. Sopimus sisältää myös option toisesta vastaavasta hybridilautasta. Finferries lähetti kilpailutusta varten tarjouspyyntöjä 23 telakalle, joista 6 oli kotimaisia. Suomalaisista telakoista ainoastaan yksi antoi tarjouksen.
- On hienoa, että tiedämme aluksen rakentuvan kokeneissa käsissä ja odotamme vähintään yhtä luotettavaa ja laadukasta lopputulosta kuin Elektra. Toki oli pettymys huomata, että ainoan suomalaisen telakan tarjous oli merkittävästi
kalliimpi kuin tarjouskilpailun voittajan, toteaa Rosin.
Aluksella käytettävän uuden tekniikan toimittaa Siemens, joka niin ikään toimitti innovatiivisen hybridijärjestelmän myös Elektralle.
- Voisi sanoa, että uusi alus on Elektra 2.0. Tekniikka on tällä saralla kehittynyt huikeasti viime vuosina. Tarjoamme matkustajille ympäristöystävällisen ja toimintavarman lautan, Rosin kiteyttää.


Tilaa RSS-syöte