Ajankohtaista

Finferries ja Rolls-Royce allekirjoittivat uuden yhteistyösopimuksen

Yhtiöt kehittävät yhdessä strategiaa ja ratkaisuja merenkulun turvallisuuden ja tehokkuuden optimoimiseksi kehittämällä päätöksentekojärjestelmän teknologiaa ja yhtiöt tulevat demonstroimaan etäoperoitavan ja autonomisen lautta-aluksen toimintoja.

Yhteisen kehityshankeen, SVAN (Safer Vessel with Autonomous Navigation) myötä, Rolls-Royce ja Finferries hyödyntävät vuoden 2017 loppupuolella päättyneessä AAWA (Advanced Autonomous Waterborne Applications) -tutkimushankkeessa aikaansaatuja tuloksia.

Business Finlandin rahoittama AAWA toi yhteen useita sidosryhmiä lukuisilta eri merenkulkualan sektoreilta tutkimaan seuraavan sukupolven edistyneiden merenkulun ratkaisujen kaupallista ja teknistä toteutettavuutta. Sekä Rolls-Royce että Finferries osallistuivat hankkeeseen.

Rolls-Roycen Senior Vice President Ship Intelligence Karno Tenovuo toteaa: ”Olemme erittäin tyytyväisiä, että Finferriesin kanssa AAWA-hankkeen puitteissa tekemämme yhteistyö jatkuu tästä eteenpäinkin. Tämän uuden yhteistyösopimuksen avulla turvallisempi ja puhtaampi merenkulku voidaan nostaa aivan uudelle tasolle. Rolls-Royce kehittää merenkulun toimintojen turvallisuutta ja tehokkuutta edistävää teknologiaa lauttaliikenteeseen, jota demonstroimme Finferriesin yhteistyöhön tuomalla testialustalla.

Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin lisäsi: ”On hienoa, että voimme syventää Rolls-Roycen kanssa tekemäämme yhteistyötä. Finferries haluaa osallistua aktiivisesti hankkeisiin, joissa merenkulkualan toiminnan turvallisuutta lisätään hyödyntämällä huipputeknologiaa. Yhteistyön painopisteenä on meriliikenteen turvallisuuden lisääminen, joten uskomme, että yhteistyöstä on hyötyä niin asiakkaillemme kuin ympäristöllekin.”

Yhteistyösopimus julkistettiin tänään Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa NaviGate 2018 -tapahtuman yhteydessä.


Elektrasta vuoden alus Amsterdamissa

Finferriesin hybridilautta Elektra voitti kansainvälisen Vuoden Alus -palkinnon Amsterdamissa pidetyn Sulphur Cap 2020 merialan konferenssin aikana. Kyseessä on arvostettu vuosittainen kunniamaininta, jonka valintaan vaikuttavat kansainvälinen asiantuntijaraati sekä avoin äänestys merialan konferenssin nettisivuilla.

Tänä vuonna ehdolla oli 3 asiantuntijaraadin valitsemaa alusta, jotka edustivat alansa kärkeä ympäristöystävällisen tekniikan hyödyntämisessä uudisrakennuksissa: Finferriesin sähkölautta Elektra, Shellin LNG:tä hyödyntävä Cardissa sekä Sovcomflotin niin ikään LNG:llä kulkeva Christophe de Margerie. Voittaja julkistettiin 17.4.2018 Sulphur Cap 2020 illallisgaalan loppuhuipennuksena.

- Olimme todella ylpeitä jo siitä, että Elektra nostettiin kolmen parhaan joukkoon. Pelkästään ehdolla oleminen osoitti meille sen, että innovatiiviset, toimivat ympäristöratkaisut huomioidaan laajalti myös kansainvälisellä tasolla. Finferriesin kokoiselle varustamolle on todellinen kunnia päästä samaan ryhmään isojen, monikansallisten toimijoiden kanssa, joten voitto oli upea yllätys, kertoi Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin palkintojen jakojen jälkeen. Finferriesin toimitusjohtajan kiitospuhe keskittyi yhteistyötahojen merkityksen korostamiseen.

- Elektra on kuitenkin tulos loistavasta yhteistyöstä. Suomen ympäristöystävällisimmän lautan eteen on tehnyt töitä moni eri taho. Tahdon esittää kiitokseni tämän erityisen lautan taustatiimille: konseptin suunnitteli turkulainen Deltamarin, puolalainen Stogda hoiti työsuunnittelun. Aluksen rakennuksesta vastasi Crist S.A. –telakka. Uuden tekniikan kehitti Siemens Trondheimista ja PBS valmisti akut. Latausjärjestelmän toimitti Cavotec. Lämmin kiitos myös toimeksiantajille: Liikennevirastolle ja Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, jotka uskoivat näkemykseen uuden tekniikan mahdollisuuksista. Erityinen kiitos Finferriesin projektipäällikölle ja koko valvontaryhmälle, joille uusi lautta on ollut todella iso ponnistus, totesi Mats Rosin puheessaan.


Finferries mukaan innovatiiviseen One Sea –hankeeseen

Suomen lautta- ja yhteysalusliikenteen markkinajohtaja Finferries liittyy One Sea -ekosysteemiin. One Sea tuo autonomisen meriliikenteen Itämerelle. Yhtiö pyrkii soveltamaan autonomiaan liittyviä teknologioita tulevaisuuden toiminnassaan. One Sea -ekosysteemiin liittymällä Finferries pääsee meriliikenteen autonomian edelläkävijöiden joukkoon.

”Meillä oli alun perin tarkoitus kasvattaa ekosysteemin johtamiseen osallistuvien edelläkävijäyritysten joukkoa kahden vuoden toiminnan jälkeen 2018. Yritysten investointihalu osoittaa sekä autonomisen liikenteen että DIMECCin toimintamallin olevan todella kysyttyä markkinoilla. Toivotamme luonnollisesti uudet tulokkaat tervetulleiksi jo nyt”, toteaa DIMECCin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola.

Finferries operoi Suomen rannikoilla ja sisävesillä, kuljettaen vuosittain 10 miljoonaa matkustajaa ja 4 miljoonaa ajoneuvoa. Finferries pyrkii modernisoimaan aluskantaansa ja osa tätä tehtävää on sisällyttää uusimmat teknologiat uudisrakennuksiin sekä nykyiseen kalustoon. Teknologioiden odotetaan parantavan matkustajaturvallisuutta sekä takaavan parhaat mahdolliset palvelut henkilöille, jotka asuvat lauttayhteyksien päässä. Yritys keskittyy myös vahvasti ympäristöystävällisten teknologioiden kehittämiseen.

”One Sea -ekosysteemiin liittyminen oli seuraava luonnollinen askel modernille lauttavarustamolle, joka Finferries on. Me toimme ensimmäisenä ympäristöystävällisen, sähkökäyttöisen hybridilautan Suomeen ja aluksiamme on myös käytetty AAWA-projektin testitoiminnassa. Meille on tärkeää osallistua DIMECC-yhteistyöhön, missä uusinta teknologiaa hyödynnetään meriliikenteen turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseen”, toteaa Mats Rosin, Finferriesin toimitusjohtaja.

One Sea -johtoryhmän puheenjohtaja Sauli Eloranta on innoissaan ekosysteemin uusista jäsenistä. ”Uudet yhteistyökumppanit edustavat ekosysteemin kannalta merkittäviä toimialoja ja tuovat ekosysteemityöskentelyyn uuden ulottuvuuden. On ensiarvoisen tärkeää saada mukaan varustamonäkökulma, joka tarjoaa inspiroivia testimahdollisuuksia.”

Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa poikkeuksellisen edistynyttä yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin. One Sea -ekosysteemiä johtaa DIMECC Oy.


Pohjoismaiden lauttavarustamot haluavat tehdä yhteistyötä

Pohjoismaisen Lauttaliikennöinnin kokouksessa Ruotsin Vaxholmissa 5-6 syyskuuta annettiin yhteinen lausunto, jonka mukaan varustamot tekevät yhteistyötä 3 strategisen tavoitteen saavuttamiseksi

  • pienempi riippuvuus fossiilisista polttoaineista teknisten ratkaisujen avulla
  • yhteistyö toimintaan liittyvissä tutkimusprojekteissa
  • miehistön suunnittelun optimointi, turvallisuus ja asiakaspalvelu huomioiden

Näiden tavoitteiden tulee kehittää maantielauttaliikennöintiä ja mahdollistaa pohjoismaiset yhteistyöprojektit. Toimenpiteiden ja panostusten seurannasta raportoidaan Pohjoismaisessa Lauttaliikennöinnin kokouksessa 2019.

Vaxholm 6. syyskuuta 2017

Matti Vehviläinen, johtaja, Varsinais-Suomen ELY-keskus
Mats Rosin, toimitusjohtaja, Suomen Lauttaliikenne
Magnus Eriksson, tekninen tarkastaja, Ahvenanmaan maakuntahallitus
Jan Fritz Hansen, Faerge Sekretariatet Danmark
Anders Werner, varustamojohtaja, Trafikverket Färjerederiet


Liikenneministeri Anne Berner kastoi Suomen ensimmäisen sähkölautan

Finferriesin uusi Elektra-niminen lautta sai tänään 29.5. kasteensa Turun Aurajoen varrella. Kastetilaisuuteen osallistuivat kutsuvieraat ja media. Perinteisen kastetehtävän hoiti aluksen kummi liikenneministeri Anne Berner.

– Oli suuri kunnia saada pääosin sähköllä kulkevan aluksemme kummiksi liikenneministeri Berner. Tämä on meille osoitus siitä, että panostustamme uuteen ympäristöystävälliseen tekniikkaan arvostetaan, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.

Elektran energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akut, joita ladataan aina kun alus tulee rantaan. Akkujen rinnalla aluksessa on varmistuksena dieselsähkö, joka voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi kovina jäätalvina tai mahdollisten sähkökatkoksien aikana. Suunnittelukriteereissä on korostettu toimintavarmuutta, jotta lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä ja laadukasta peruspalvelua tuottava alus.

Elektran rakennustyöt aloitettiin viime vuoden huhtikuussa puolalaisella CRIST S.A. –telakalla. Finferries on tyytyväinen yhteistyöhön aluksen toimittajan kanssa. Telakan työnjälki aluksella on laadukasta, minkä näkee jo pelkästään autokannen yksityiskohtien viimeistelystä.

Sähkölauttaan tarvittava moderni tekniikka on Siemensin toimittama.

– Oli turvallista panostaa uuteen tekniikkaan sellaisen yhteistyökumppanin kanssa, jolla on jo aiempaa näyttö toimivasta sähkölautasta, Mats Rosin toteaa viitaten Norjassa liikennöivään Ampere sähkölauttaan, jonka tekniikka on niin ikään Siemensiltä.

Sähkökäyttöinen hybridilautta on aiempia maantielauttoja huomattavasti isompi. Elektra on 97,92 metriä pitkä, 15,20 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus. Liikennöinti Parainen–Nauvo-reitillä aloitetaan kesäkuussa 2017. Uuden aluksen tulo ei tule vaikuttamaan reitin aikatauluihin.
Finferries toivottaa kaikki tervetulleeksi uuden sukupolven aluksen kyytiin!


Tilaa RSS-syöte

2017 Suomen Lauttaliikenne Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.