Ajankohtaista

Koivukanta - 21.10.2021 08:27

Lauttapaikka: Koivukanta
Tilanne: Painorajoitus 44 t
Syy: Telakointi
Lisätietoa: Suoraan lauttapaikalta

Kyläniemi - 16.10.2021 19:50

Lauttapaikka: Kyläniemi
Tilanne: Painorajoitus 44 t
Syy: Telakointi
Lisätietoa: Suoraan lauttapaikalta

Sami Pelkonen on nimitetty tekniseksi johtajaksi

Suomen Lauttaliikenne-konsernin tekniseksi johtajaksi on nimitetty DI Sami Pelkonen.

Hän on viimeksi toiminut Boliden Kevitsa Mining Oy:ssa suunnittelu- ja kunnossapitopäällikkönä ja hänellä on vankka kokemus kunnossapidosta ja sen johtamisesta.

Sami Pelkonen on aloittanut tehtävässään teknisenä johtajana ja hän on yhtiön johtoryhmän jäsen.


Tappuvirta - 08.10.2021 13:03

Lauttapaikka: Tappuvirta
Tilanne: Painorajoitus 44 t
Suurin pituus: 24 m
Syy: Telakointi
Lisätietoa: Suoraan lauttapaikalta


Lauttojen hiilidioksidipäästöjä pienennetään akkutekniikalla

Suomen Lauttaliikenne Oy (Finferries) on kehittänyt ja ottanut onnistuneesti käyttöön ympäristöystävällisiä ratkaisuja yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Hyvä esimerkki tästä on Suomen ympäristöystävällisin lautta, Elektra, joka on ollut liikenteessä kesäkuusta 2017 lähtien.

Finferries on tehnyt vuodesta 2015 lähtien yhteistyötä Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa yhtiön hiilidioksidipäästöjen laskennassa, ja VTT varmistaa raporteissa esitettyjen päästölukemien oikeellisuuden. Raportoiduista luvuista käy ilmi, että Elektra on liikennöinnin käynnistymisen jälkeisenä kolmena vuotena 2018–2020 pienentänyt merkittävästi yhtiön hiilijalanjälkeä. Vertailuvuosi on 2016 ja yhtiön hiilidioksidipäästöt vähenivät vuonna 2020 5,4 prosenttiyksikköä meripeninkulmaa kohti. Pääsyy tähän on juuri Elektra, mutta myönteiseen kehitykseen ovat vaikuttaneet muutkin, pienemmät projektit.

Elektran ajoneuvokapasiteetti on 50 prosenttia sen tilalla Parainen–Nauvo-reitillä aiemmin liikennöinyttä Sterna-lauttaa suurempi, mutta Elektran hiilidioksidipäästöt ovat vain 15 prosenttia Sternan vastaavista vertailukelpoisista lukemista. Kahden viime vuoden aikana yhtiö on käyttänyt ainoastaan uusiutuvaa, ympäristöystävällistä sähköä.

Finferriesin aluskaluston uusimpana jäsenenä joukkoon liittyy keväällä 2022 uusi sähkökäyttöinen, ympäristöystävällinen hybridilautta Altera, joka tulee liikennöimään Parainen–Nauvo-reitillä Elektran parina. Lautan rakennustyöt etenevät parhaillaan suunnitelmien mukaan Puolassa, Gdynian Crist-telakalla ja vesillelasku tapahtuu tämän vuoden marraskuussa.

Alteran pituus on 104 metriä ja leveys 16,5 metriä, ja aluksen syväys on 5,1 metriä. Lautan sähkömoottoreiden koneteho on 2 x 950 kilowattia ja akkukapasiteetti on 2 x 0,6 megawattituntia. Lauttaan mahtuu 92 henkilöautoa, ja sen suurin sallittu matkustajamäärä on 375. Altera saa käyttövirtansa akustosta, joka ladataan maasähköllä, siis suoraan verkosta, samalla tavoin kuin Elektran akut.

Samaa ympäristöystävällistä hybriditeknologiaa tullaan hyödyntämään myös vuoden 2023 alussa Nauvo–Korppoo-reitille tulevassa lautassa. Tämä toistaiseksi vielä nimeämätön lautta tulee liikennöimään kyseistä reittiä Prostvik 1:n parina. Aluksen kölinlasku on tiistaina 12.10.2021.


Suomen Lauttaliikenne –konserni, markkinointinimeltään Finferries, on valtion omistama varustamo, joka liikennöi sekä yhteysaluksilla että maantielautoilla. Vuosittain Finferriesin kyydissä kulkee yli 4 miljoonaa ajoneuvoa ja 10 miljoonaa matkustajaa. Palveluksessamme on yli 300 työntekijää 42 reitillä ympäri Suomea. 
Lue lisää toiminnastamme: finferries.fi


Tilaa RSS-syöte