Aktuellt

Finlands Skärgårdsrederi Ab och Kuljetus-Savolainen Oy har nått en överenskommelse i patenttvisten

Finlands Skärgårdsrederi Ab äger ett europeiskt patent och en nyttighetsmodell gällande ett kombinerat förbindelse- och oljebekämpningsfartyg. Kuljetus-Savolainen Oy:s förbindelsefartyg Stella, som trafikerar på Hitis rutten, använder sig av patentlösningen. Kuljetus-Savolainen har försökt upphäva Finlands Skärgårdsrederiets patent och nyttighetsmodell med gjorda invändningar. Finlands Skärgårdsrederi har väckt talan i marknadsdomstolen mot Kuljetus-Savolainen för patentintrång.


Finlands Skärgårdsrederi och Kuljetus-Savolainen har förhandlat fram en uppgörelse i tvisten och parterna har nått en överenskommelse. Parterna har ingått ett förliknings- och licensavtal, i vilket parterna har kommit överens om patenten och nyttighetsmodellen samt avslutandet av processerna gällande intrånget och om en licenslösning enligt vilken Kuljetus-Savolainen har rätt att använda patentet på sina fartyg.


Minskning av koldioxidutsläpp med hjälp av batteriteknik på färjor

Finlands Färjetrafik, Finferries, har tillsammans med branschen utvecklat miljövänliga lösningar och tagit dem framgångsrikt i bruk. Ett bra exempel på detta är Elektra, Finlands miljövänligaste färja, som har varit i trafik sedan juni 2017.

Finferries har fr.o.m. 2015 samarbetat med Teknologiska forskningscentralen VTT gällande beräkningen av bolagets koldioxidutsläpp. VTT kvalitetssäkrar riktigheten i rapporterna. Från rapporterna framgår att Elektra sedan sin trafikstart avsevärt bidragit till att minska bolagets koldioxidavtryck under treårsperioden 2018–2020. Jämförelseåret är 2016 och bolagets koldioxidutsläpp har minskat år 2020 med 5,4 procentenheter per sjömil. Detta beror främst på Elektra, men även andra mindre projekt har bidragit till utvecklingen.

Elektra har 50 % större fordonskapacitet än Sterna, färjan som Elektra ersatte på rutten Pargas–Nagu. Elektras koldioxidutsläpp är bara 15 % jämfört med Sternas motsvarande jämförbara siffror. Under de två senaste åren har bolaget endast använt förnybar, miljövänlig el.

Den nya eldrivna miljövänliga hybridfärjan Altera blir det nyaste tillskottet till Finferries flotta våren 2022. Altera kommer att trafikera Pargas–Nagu-rutten i par med Elektra. Färjan, som är under byggnad på det polska varvet Crist i Gdynia, framskrider enligt plan och sjösättningen kommer att ske i november detta år.

Altera är 104 meter lång, 16,5 meter bred och färjans djupgående är 5,1 meter. Maskinstyrkan (elmotorerna) är 2 x 950 kW och batterikapaciteten är 2 x 0,6 MWh. Färjan rymmer 92 personbilar och den maximala passagerarmängden är 375. Altera drivs med batteripaket och laddas med landström, på samma sätt som Elektra direkt från nätet.

Samma miljövänliga hybridteknologi utnyttjas även i färjan, som i början av 2023 levereras för passet Nagu–Korpo. Den ännu inte namngivna färjan kommer att trafikera på rutten tillsammans med Prostvik 1. Kölsträckningen sker på tisdagen den 12.10.2021.


Koncernen Finlands Färjetrafik, som marknadsförs med namnet Finferries, är ett statsägt rederi som sköter både förbindelsebåts- och färjetrafik. Finferries fartyg transporterar årligen cirka 4 miljoner fordon och 10 miljoner passagerare. Koncernen har över 300 anställda på 42 rutter runt om i Finland. 
Läs mer om vår verksamhet: finferries.fi


Finferries nybygge får namnet Altera

Finferries eldrivna hybridfärja, som är under byggnad, kommer att få namnet Altera.

Altera betyder stolt, utmärkt och den andra av två, vilket är lämpligt då Altera kommer att trafikera tillsammans med Elektra på Pargas–Nagu-rutten i Åbolands skärgård. Vi är stolta över Elektras teknologi och vi ser fram emot att få välkomna ytterligare en miljövänlig elfärja till Pargas, berättar Mats Rosin, verkställande direktör för Finlands Färjetrafik.

Elektra har fungerat som förebild vid projektet och Altera kommer primärt också att drivas med batteripaket, som laddas med landström. Som säkerhet har färjan också dieselgeneratorer. Elektra och Altera har lika stor lastkapacitet. Altera kommer att rymma 92 personbilar och den maximala passagerarmängden är 375.

Altera börjar trafikera på Pargas–Nagu-rutten senast den 1.1.2023, men sannolikt redan år 2022.

Koncernen Finlands Färjetrafik, som marknadsförs med namnet Finferries, är ett statsägt rederi som sköter både förbindelsebåts- och färjetrafik. Finferries fartyg transporterar årligen cirka 4 miljoner fordon och 10 miljoner passagerare. Koncernen har över 300 anställda på 42 rutter runt om i Finland.
Läs mer om vår verksamhet: finferries.fi


Förbindelsefartygsrutten Houtskär–Iniö fr.o.m. 1.5.2022

Finlands Färjetrafik Ab deltog i upphandlingen av Houtskär–Iniö förbindelsefartygsrutten publicerad av NTM-centralen i Egentliga Finland.

Bolaget var framgångsrikt i upphandlingen och ansvaret för trafiken på Houtskär–Iniö förbindelsefartygsrutten övergår till Finferries den 1.5.2022.

Kontraktsperioden tar slut i april 2027.

Tilläggsinformation
Mats Rosin
verkställande direktör


Förbindelsefartygsrutten Nagu södra och tvärgående fr.o.m. 1.5.2022

Finlands Färjetrafik Ab deltog i upphandlingen av Nagu södra och tvärgående förbindelsefartygsrutten publicerad av NTM-centralen i Egentliga Finland.

Bolaget var framgångsrikt i upphandlingen och ansvaret för trafiken på Nagu södra och tvärgående förbindelsefartygsrutten övergår till Finferries den 1.5.2022.

Kontraktsperioden tar slut i april 2027.

Tilläggsinformation
Mats Rosin
verkställande direktör


BESTÄLL RSS-FIL