Aktuellt

Finferries delar ut reflexer på reflexdagen 1.10.2024

Finferries ansvarskampanj startar på den riksomfattande reflexdagen tisdagen 1.10.2024, då totalt 5000 Finferries reflexband delas ut till passagerarna.

Bolagets ansvarskampanj lanserades förra året och tack vare det fina mottagandet har utdelningen av reflexer blivit en årlig tradition.

Reflexutdelningen fortsätter under vecka 40 på alla Finferries rutter runt om i Finland så länge reflexerna räcker.

“Säkerhet är en av våra viktigaste värderingar, och vi vill påminna om vikten av att använda reflexer, särskilt nu när kvällarna redan är mörka. Våra ledningsgruppsmedlemmar kommer också att vara med och dela ut reflexband på Pargas-Nagu och Nagu-Korpo rutterna på reflexdagen”, berättar Finferries verkställande direktör Håkan Fagerström.


Tilläggsinformation:
Håkan Fagerström, verkställande direktör, Finferries
tfn: 040 515 6329, e-post: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Finferries är med och utvecklar Ålands skärgårdstrafik

Finlands Färjetrafik Ab (Finferries) har idag den 22.8.2024 undertecknat en avsiktsförklaring med Ålands landskapsregering gällande skapandet av ett gemensamt bolag, som ämnar idka trafik i den åländska skärgården.

Det nya bolaget kommer att heta Ålands Skärgårdsrederi Ab och använda marknadsföringsnamnet Axferries. Ålands landskapsregering äger 50 % och Finferries 50 % av bolagets aktier.

”Landskapsregeringen ser stora möjligheter att utveckla och förnya den åländska skärgårdstrafiken tillsammans med Finferries. Deras kompetens inom den gröna omställningen behövs också på Åland. Det här samägda rederiet blir en nystart inom åländsk sjöfart som långsiktigt kan arbeta för en klimatsmart, stabil och effektiv sjötrafik”, säger Camilla Gunell, klimat- och infrastrukturminister.

”Axferries mål är att stärka den åländska sjötrafiken och sjöfartsnäringen samt sträva efter skärgårdstrafik med nollutsläpp. Vi ser framemot att få arbeta målmedvetet mot det gemensamma målet och bidra med den kunskap och erfarenhet vi har gällande miljöarbete”, berättar Håkan Fagerström, verkställande direktör för Finferries.

Tilläggsinformation:
Håkan Fagerström, verkställande direktör, Finferries
tfn: 040 515 6329, e-post: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Hitis ruttområdes och Rimito ruttområdes fartyg överförs den 14.6.2024 kl. 14.00 till Finlands Skärgårdsrederi Ab:s ägo

Med köpet, som har bekräftats i dag den 14.6.2024, överförs förbindelsebåtarna ms Stella och
ms Isla kl. 14:00 till Finlands Skärgårdsrederi Ab:s ägo. Med köpet överförs även ansvaret för trafiken på Hitis ruttområde och Rimito ruttområde till Finlands Skärgårdsrederi Ab.

Ms Isla dockas för tillfället på Pansio varvet och under dockningen målas fartyget i bolagets färger. Fartyget återgår i trafik i slutet av juni. Under tiden som ms Isla dockas, trafikerar reservfartyg på Rimito ruttområde. Ms Stella kommer att dockas efter sommaren.

Tilläggsinformation:
Håkan Fagerström, verkställande direktör, Finferries
tfn: 040 515 6329, e-post: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Finlands Skärgårdsrederi Ab har undertecknat ett villkorligt avtal gällande köpet av Hitis ruttområdes och Rimito ruttområdes fartyg

Finlands Skärgårdsrederi Ab, som hör till Finlands Färjetrafik -koncernen, har idag den 3.6.2024 undertecknat ett villkorligt avtal gällande köpet av fartygen ms Stella och ms Isla, som ägs av Kuljetus-Savolainen Oy.

Vid genomförandet av köpet överförs Hitis ruttområdes och Rimito ruttområdes serviceavtal, trafikeringsansvar och personalen på rutternas fartyg till Finlands Skärgårdsrederi Ab. Transaktionen är planerad att slutföras under juni 2024.


Tilläggsinformation:
Håkan Fagerström, verkställande direktör, Finferries
tfn: 040 515 6329, e-post: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Finferries förbindelsebåtsresor kan bokas elektroniskt

Finferries nya bokningssystem för förbindelsebåtarna har tagits i bruk på Utö rutten och Kotka-Pyttis rutten. Bokningssystemet finns på booking.finferries.fi. På hemsidan www.finferries.fi finns också en direktlänk till systemet. Under sommaren kommer bokningssystemet också att införas stegvis på alla rederiets övriga förbindelsebåtsrutter.

Genom att logga in i systemet kan passageraren boka en plats på förbindelsebåten åt sig själv, sitt fordon eller sin last högst två veckor före planerad avgång. Efter bokningsförfrågan får passageraren en bekräftelse på att bokningsförfrågan har anlänt till systemet antingen per e-post eller textmeddelande. I och med systemet behöver passageraren inte längre kontakta förbindelsebåten direkt och passageraren kan göra en bokningsförfrågan vid en tidpunkt som passar hen bäst.

Bokningssystemet erbjuder förbindelsebåtspassagerarna ett modernt och enkelt sätt att göra sina resebokningar elektroniskt. Samtidigt kan passagerar-, fordons- och lastbokningar hanteras av förbindelsebåtarnas besättning bättre.

Eventuella frågor och kommentarer om bokningssystemet kan rapporteras genom att ringa bokningssystemets rådgivning på 020 7118 751 (vardagar kl. 9–15) eller genom att skicka ett e-postmeddelande till booking-support@finferries.fi.

"Vårt bokningssystem har varit i testanvändning på Kotka-Pyttis rutten och Utö rutten i cirka två veckor och under den tiden har vi fått många nya användare. Vi är mycket glada över detta och användarfeedbacken har varit positiv och vi har även fått värdefulla förbättringsförslag. Vi tar gärna emot feedback och förbättringsförslag från passagerarna som gör det möjligt för oss att ytterligare förbättra systemet”, berättar Håkan Fagerström, verkställande direktör för Finferries.


Tilläggsinformation:
Håkan Fagerström, verkställande direktör, Finferries
tel: 040 515 6329, e-post: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


BESTÄLL RSS-FIL