Aktuellt

Finferries verkställande direktör byts

Håkan Fagerström, vice verkställande direktör för koncernen Finlands Färjetrafik (Finferries), har utnämnts till verkställande direktör för bolaget från och med 28.4.2023. Mats Rosin, som fungerat som verkställande direktör sedan år 2010, går i pension.

Jag önskar Håkan lycka till och Mats en välförtjänt och skön pension.

Mer information:
Juha Heikinheimo, +358 40 501 5181
styrelseordförande


Batterihybridvajerfärjan L-317 återgår i trafik den 21.4.2023 kl. 11:00

I det interna utredningsarbetet upptäcktes en egenskap i en av kontrollpanelerna, som har möjliggjort den felaktiga funktionen och orsakade att vajerfärjan tillfälligt inte var manövrerbart. Till kontrollpanelen har en korrigeringsåtgärd gjorts i enlighet med myndigheternas rekommendationer.

En grundlig teknisk inspektion har genomförts på vajerfärjan och vid inspektionen har inga tekniska faktorer upptäckts, som kunde ha orsakat att vajerfärjan förlorade sin manövrerbarhet. Myndigheterna har konstaterat att vajerfärjan är tekniskt operationsduglig, och vajerfärjan har beviljats tillstånd att återgå i trafik.


Tilläggsinformation:
Håkan Fagerström, vice verkställande direktör, Finferries
tfn: 040 515 6329, e-post: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Batterihybridfärjans L-317 kollision mot bryggkonstruktioner den 13.4.2023

På torsdagskvällen den 13.4.2023 ca kl. 21.50 förlorade batterihybridvajerfärjan L-317 på Nagu–Korpo-rutten tillfälligt sin styrförmåga, vilket ledde till att vajerfärjan kolliderade med bryggkonstruktioner vid Korpo färjfäste.

Enligt den senaste informationen skedde det inte en s.k. ”blackout”-situation ombord på vajerfärjan, utan bortsett från den tillfälliga tekniska störningen var vajerfärjan i övrigt i funktionsdugligt skick. Kort efter kollisionen lyckades vajerfärjans besättning återställa manövrerbarheten och styra vajerfärjan till Nagu färjfäste i Pärnäs, eftersom bryggkonstruktionen i Korpo fick skador och vajerfärjan kunde inte lägga till vid färjfästet.

Vid kollisionstidpunkten fanns det inte passagerare ombord utan endast vajerfärjans tvåmanna besättning. Inga personskador uppstod. Till följd av kollisionen uppstod endast mindre skador på vajerfärjan och bryggkonstruktionerna. Olyckan orsakade inga miljöskador. Orsaken till olyckan utreds noggrant innan vajerfärjan tas i trafik.

Reservfärjan Prostvik 1 trafikerar enligt tidtabell tills L-317 tas i trafik.


Tilläggsinformation:
Håkan Fagerström, vice verkställande direktör, Finferries
tfn: 040 515 6329, e-post: hakan.fagerstrom(at)finferries.fi


Finferries förnyar förbindelsefartygsflottan i Åbolands skärgård

Finferries nybygge, förbindelsefartyget Innamo döptes fredagen den 24 mars i Åbo. Dopuppdraget utfördes av fartygets gudmor Tuovi Päiviö, direktör för trafik och infrastruktur för NTM-centralen i Egentliga Finland.

– Det var en ära för oss att representanten för vår största kund, Tuovi Päiviö, döpte traditionsenligt vårt förbindelsefartyg Innamo. Fartygets huvudmotor samt katalysatorn som använder urea uppfyller tillsammans utsläppskraven enligt Tier III och minskar fartygets kväveutsläpp betydligt, berättar Finferries verkställande direktör Mats Rosin.

Kontraktet för det nya fartyget ingicks med varvet Oy HL-Metal Ab i Pargas. HL-Metal har gjort de avslutande arbeten på fartyget i samarbete med varvet Oy RMR Merirakenne i Åbo.

Genom åren har Finferries satsat på att utveckla och förnya förbindelsefartygstrafiken med hänsyn till säkerheten och miljön. År 2014 inledde oljebekämpnings- och förbindelsefartyget Otava trafiken på rutten Kotka–Pyttis. Fartyget byggdes för de krävande skärgårdsförhållandena i Kotka skärgård.

Bolaget ser med stor glädje på att igen få sjösätta ett nytt förbindelsefartyg i skärgårdstrafiken. Förbindelsefartygstrafiken har saknat en förnyelse eftersom det senaste nya fartyget som började trafikera innan Innamo och Otava skedde för cirka 30 år sedan.

Förbindelsefartyget Innamo är 29,44 meter långt, 7,8 meter brett, 2,2 meter djupgående och har en bärighet på 25 ton. Fartyget rymmer 8 personbilar och det största tillåtna antalet passagerare är 99. I passagerarutrymmet finns 50 sittplatser.

Innamo inleder trafiken i maj på Nagu norra rutt i Åbolands skärgård.


Finferries miljövänliga vajerfärja började trafikera i Åbolands skärgård

Finlands största och miljövänligaste vajerfärja, batterihybridvajerfärjan L-317, har i dag den 21.2.2023 kl. 11 börjat trafikera på Nagu–Korpo-rutten.

Finferries nybygge byggdes på Crist S.A. -varvet i Polen. Vajerfärjan drivs i första hand med landströmsladdade batterier och som reserv har vajerfärjan dieselelektrisk drift.

Vajerfärjan är 70,2 meter lång, 13,9 meter bred och dess djupgående är 2,5 meter. Vajerfärjan rymmer 52 personbilar och den maximala passagerarmängden är 200.

- L-317 ersatte Prostvik 1 -färjan, som tidigare trafikerade på Nagu–Korpo-rutten. Prostvik 1 rymmer ca 30 personbilar, vilket betyder att ruttens personbilskapacitet nästan fördubblas. Prostvik 1 förblir reservfartyg på rutten, berättar Mats Rosin, verkställande direktör för Finlands Färjetrafik.

- Vi har under åren kraftigt investerat i miljövänlig hybridteknologi för att kunna minska vårt koldioxidavtryck. Koldioxidutsläppen från batterihybridvajerfärjan är 85 procent lägre jämfört med Prostvik 1 -färjan. Längs med Skärgårdsvägen i Pargas trafikerar utöver den nya Nagu–Korpo färjan även batterihybridfärjorna Altera och Elektra på Pargas–Nagu-rutten, vilka tillsammans minskar avsevärt på bolagets koldioxidutsläpp, konstaterar verkställande direktör Mats Rosin.


Tilläggsinformation:

Mats Rosin
verkställande direktör


BESTÄLL RSS-FIL